• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

alle maandagen van elke week aangeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roflastc

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hallo allemaal.

Ik ben nieuw hier en uberhaupt nieuw in het "zelf iets bedenken" met software.

Ik probeer een lijstje te maken wat aangeeft wanneer welke van mijn vriendjes heeft gekookt. We hebben nml de gewoonte om elke maandag samen te eten om het contact een beetje gaande te houden.

Ik heb een Excel blaadje gemaakt van 53 rijen en 10 kolommen. op de manier kan men zien wie er in welke week heeft gekookt, incl schrikkeljaar. Het zou echter beter zijn als ipv weeknummers er de data staan van alle maandagen. Dus:

A1 heeft een datum die je kan intypen en vanaf A3 t/m A55 mag 'ie datums aangeven van elke maandag in 2008,A1 is dus de datum van de maandag in week 1. Ik dacht dat te doen door in elke cel
Code:
=weekdag(A3)
te doen maar dat geeft een enorm nummer aan (alle dagen v/a 1-1-1900) En tot dusver zie ik niet hoe ik elke 7e dag kan aangeven. Het lukt mij wel om tlekens een maand over te slaan maar dat is ook niet de bedoeling....

Duzz welke functies moet ik combineren om dit voor elkaar te krijgen?

Laatst bewerkt:
Roflastc,

Zet in A1 het jaar, en in B1 de volgende formule, en trek die tot rij 53 naar beneden.

Code:
=DATUM($A$1;1;1)-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1))-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1))<6;5;-2)+RIJ()*7

P.S.
Je kunt ook in B2 zetten.
Code:
=B1+7
En die doortrekken naar beneden.

Laatst bewerkt:
Ad,

Dank, ik heb hem toegepast in een formule die een week bepaalt op basis van een ingevuld weeknummer:
Code:
=(DATUM($F$3;1;1)-WEEKDAG(DATUM($F$3;1;1))-ALS(WEEKDAG(DATUM($F$3;1;1))<6;5;-2)+(RIJ()-12)*7)+(7*(B9-1))
In B9 vult de gebruiker een weeknummer in.

Uiteindelijk heb ik deze ingekort tot
Code:
=DATUM($F$3;1;1)-WEEKDAG(DATUM($F$3;1;1))-ALS(WEEKDAG(DATUM($F$3;1;1))<6;5;-2)+7*B9
De overige data komen met
Code:
=B13+1
etc

Laatst bewerkt:
Roflastc,

Zet in A1 het jaar, en in B1 de volgende formule, en trek die tot rij 53 naar beneden.

Code:
=DATUM($A$1;1;1)-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1))-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1))<6;5;-2)+RIJ()*7

P.S.
Je kunt ook in B2 zetten.
Code:
=B1+7
En die doortrekken naar beneden.

Lukt niet.... :(

Ik heb de string ingevoerd en hij roept om getal! Dat gaat dus niet naar behoren. Ik heb het bestand bijgevoegd zodat ea duidelijker wordt hoop ik. Want wat doe ik verkeerd?

Code:
=A1+7 gevolgd door A2+14 in de volgende cel

geeft wel de goede datum maar wordt erg handmatig als ik dit alleen gebruik.

Bijlagen

Wil je meer helpers bereiken, zet het dan ook als versie 2003 hier neer.

Roflastc,

Zo zie je maar weer, dat een voorbeeldje soms wonderen kan doen.;)

In A1 alléén het jaar zetten, met de opmaak standaard.
De formule in A3 aangepast .......(rij()-2)

Bijlagen

Roflastc,

Zo zie je maar weer, dat een voorbeeldje soms wonderen kan doen.;)

In A1 alléén het jaar zetten, met de opmaak standaard.
De formule in A3 aangepast .......(rij()-2)

Koning....

Ik denk dat het een tijd zal duren (als het ooit gebeurt) voordat ik dergelijke strings zelf kan bedenken :P

Alpha-studie he, dan kunnen ze dit soort dingen niet :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan