• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alleen.als functie diverse werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dixieyup

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2005
Berichten
18
Goedemiddag,

Ik heb opnamelijsten van diverse woningen. Op een verzamelstaat wil ik aangeven hoevaak er bijvoorbeeld gekozen is voor een bepaalde type kraan. Het is me wel gelukt om waarden van diverse cellen van diverse werkbladen op te tellen (dit was een test, om te kijken of ik de volgorde in de formule goed had) maar het lukt me niet met een alleen.als functie. Ik heb dit nu aangehouden: =alleen.als('blad1:blad3'!C3;"x"). Ik krijg dan de foutmelding #WAARDE?
Als ik het per werkblad doe, lukt het wel: =alleen.als(Blad1!C3;"x")+alleen.als(Blad2!C3;"x") enz. maar ik heb nu 150 woningen en dus 150 werkbladen en het worden er alleen maar rmeer, dus dan wordt de formule onduidelijk.
Ik heb gezocht op het forum en toen las ik dat bovenstaande verzamelfunctie niet mogelijk is, klopt dat? Waarom lukt het wel om met de SOM functie cellen op verschillende werkbladen op te tellen?

Groet,

Dixieyup
 
Access

Hallo,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik wil het graag in Excel doen aangezien ik niet de enige ben die er mee moet kunnen werken en mijn colle'ga's wel redelijk met excel om kunnen gaan en Access voor velen een onbekend programma is (ik ben er zelf ook niet echt goed in).

Doei
 
je schrijft alleen.als maar die functie ken ik niet.
Ik vermoed dat je aantal.als bedoeld.
 
De functie alleen.als bestaat niet.
Zoals Jan van Asseldonk al zei.
Als je bedoelt AANTAL.ALS dan werkt dat niet omdat deze functie waarschijnlijk een aaneengesloten bereik verlangt.
met =AANTALARG(Blad1:Blad3!C3) werkt het wel.
Alleen telt hij nu ook andere waarden dan alleen X.

Mvg

Piet
 
Nu ben ik niet zo ervaren met excel, maar deze vraagstelling vond ik wel een uitdaging (als beginner), wellicht dat je hier iets aan hebt.

als de tabbladen een stuctuur hebben in naam, dan zou je volgende formule kunnen gebruiken

=AANTAL.ALS((INDIRECT($C5&"!"&$C$1)):(INDIRECT($C5&"!"&$C$2));$C$3)

c5 = naam tabblad
c1 = beginbereik
c2 = eindbereik
c3 = zoekcriterium (x)

c5 en de formule moet je wel naar beneden slepen zover als dat er tabbladen zijn.
resultaat is per tabblad het aantal "x". Deze kan je dan makkelijk optellen.

bijgaand een bestandje
 

Bijlagen

  • optellentabbladen.zip
    4,7 KB · Weergaven: 38
Muts dat ik ben haha, ik heb het ook geprobeer met aantal.als maar heb het eventjes verkeerd toegelicht haha.

Bedankt voor de vele reactie. Mark, het is een mooie formule die je neergezet hebt, bedankt.
Mijn vraag is alleen nog of het mogelijk is om zonder tussen stap, in één cel op te tellen hoeveel keer "x" voorkomt op de voorgaande werkbladen.

Groetjes!
 
En volgens mij leg ik het nog niet goed uit. Het gaat om een tekstje. Ik heb dan op alle werkbladen neergezet "dichte deur" of "deur met glas". Op een verzamelstaat wil ik dan zien hoevaak bijvoorbeeld "dichte deur" voorkomt in de voorgaane werkbladen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan