Alleen blauw scherm met opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robotto

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Help!!!
Mn PC start niet meer op....
krijg een blauw scherm waar in de 2e regel staat: Er is geprobeerd om niet uitvoerbaar geheugen uit te voeren..

Zelfde melding komt ook als ik in veilige modus opstart......

Heb XP Home SP3 (SP3 heeft 3 dagen probleemloos gedraaid)

Wat nu?

Je moet de pc ook uit zetten om te kunnen starten met een echte fysieke geheugentest.

Ik weet niet of er 1,2,3 of mischien wel 4 reepjes in zitten?

Afhankelijk van het aantal reepjes begin je met alles eruit te halen op één na. Dan opstarten. Werkt 't? Dan één erbij, werkt 't niet? Dan één andere plaatsen en nog steeds met één erin opstarten. Daarna er één bijplaatsen etc. etc.

Belangrijk is dat je met één reepje probeert te starten, zodat je weet dat dát reepje goed is. Dan ophogen naar meerdere reepjes.

Laatst bewerkt:
Oké, ik heb er maar 2, moet te doen zijn.....
Ik laat het resultaat nog wel even weten!

Noppes

0 bankjes: geen resultaat (uiteraard)
ene bankje: geen resultaat: blauw scherm, melding niet uitvoerbaar geheugen
andere bankje: geen resultaat: blauw scherm, melding niet uitvoerbaar geheugen
beide bankjes: idem........

Toch een ander probleem denk ik :confused:

Zelfs de herstelconsole van Packard Bell doet 't niet (zou normaal gesproken de laatst werkende configuratie moeten laden voordat XP wordt gestart....

Laatst bewerkt:
Dan heel simpel: Windows CD erin, opstarten vanaf die CD en kiezen voor herstel Windows installatie.

Heb wat anders geprobeerd: alle extra hardware losgekoppeld (USBtjes, boxjes, webcam) en vervolgens maar weer opnieuw opgestart........en ik had weer een aanmeldscherm in XP!
Schijnbaar een hardwareprobleem. Heb eerst maar een herstelpunt van gisteren teruggehaald (kon ik nu dus wel bijkomen:p) en dan maar kijken welk losgekoppeld apparaat het probleem veroorzaakt. Ik denk de webcam want dat is zo'n flutdingetje ergens uit de achterhoek van Azië. De rest is allemaal dit jaar gekocht dus XP-compatible naar ik aanneem.
Ben allang blij dat ik geen complete herinstallatie hoef te doen.

Helaas: het bleek de printer te zijn! Dit is een Epson DX 8450 waar ik al meer problemen mee heb (verstopte spuitkanaaltjes en inkt die heel erg snel op is, ook met de originele cartridges). Aangeschaft vanwege de gescheiden kleurencatridges, dat zou een stuk voordeliger zijn.....
Nu blijkt dit ding een hardwareprobleem te creeeren. Ik heb hem inmiddels teruggebracht naar de winkel maar ja, na 3 maanden gebruik is omruilen geen optie. Dat zie ik sowieso niet zitten want ik heb inmiddels weinig vertrouwen meer in Epsonprinters. De HP's die ik hiervoor had hebben nooit problemen gehad.....
Nu maar afwachten wat Epson te vertellen heeft.......

Laatst bewerkt:
printer gerepareerd (?)

Ik heb (na 4 weken.....) mijn Epson printer weer teruggekregen. Keurig gerepareerd volgens de werkbon. Mijn HP-printer weer losgekoppeld, alle software van Epson eerst maar verwijderd en vervolgens via de CD de Epson software weer geïnstalleerd en de printer via de USB aangesloten.
En je raadt het al: zodra ik deze printer aansluit op de PC valt deze spontaan uit (geen beeld, geen HD-activiteit, nog wel spanning). Opnieuw opstarten via de aan-uitknop en ik krijg weer het bekende blauw-met-witte scherm:
"er is geprobeerd om niet uitvoerbaar geheugen uit te voeren".
Nogmaals opstarten geeft ongeveer deze melding: "er is een hardwarefout geconstateerd. Koppel alle aangesloten randapparatuur los en start opnieuw op". wat ik dus niet doe want ik weet wel waar het probleem zo ongeveer zit.
Het vreemde is wel dat als ik mijn HP weer aansluit (op dezelfde USB-kabel in dezelfde USB-poort!) mijn systeem weer vlekkeloos draait. De USB-kabel is dus niet de boosdoener, de PC ook niet.
Zoeken op de site van Microsoft naar "niet uitvoerbaar geheugen" geeft alleen iets weer over de functie Preventie van gegevensuitvoering (DEP).
Ten eerste weet ik niet of hier het probleem mee zou kunnen worden opgelost;
ten tweede als dat wel het geval is: hoe doe ik dat dan en is dit niet gevaarlijk?

ik weet dat je DEP kan uitschakelen in XP maar ik zou het niet zo direct weten staan omdat ikzelf met vista werk...

ik denk met je rechtermuisknop op "deze computer" en dan eigenschappen.
dan zou je daar denk ik een tabblad met DEP zien staan en daar zou je daar dan DEP kunnen uitschakelen maar ik weet dus niet zeker of die optie zich wel bevind waar ik het mij nog herinner :P

verder zou je misschien ook eens op de site van epson kunnen gaan kijken en de laatste driver voor jouw printer kunnen zoeken, downloaden en installeren natuurlijk :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan