Heb wat anders geprobeerd: alle extra hardware losgekoppeld (USBtjes, boxjes, webcam) en vervolgens maar weer opnieuw opgestart........en ik had weer een aanmeldscherm in XP!
Schijnbaar een hardwareprobleem. Heb eerst maar een herstelpunt van gisteren teruggehaald (kon ik nu dus wel bijkomen

) en dan maar kijken welk losgekoppeld apparaat het probleem veroorzaakt. Ik denk de webcam want dat is zo'n flutdingetje ergens uit de achterhoek van Azië. De rest is allemaal dit jaar gekocht dus XP-compatible naar ik aanneem.
Ben allang blij dat ik geen complete herinstallatie hoef te doen.
Helaas: het bleek de printer te zijn! Dit is een Epson DX 8450 waar ik al meer problemen mee heb (verstopte spuitkanaaltjes en inkt die heel erg snel op is, ook met de originele cartridges). Aangeschaft vanwege de gescheiden kleurencatridges, dat zou een stuk voordeliger zijn.....
Nu blijkt dit ding een hardwareprobleem te creeeren. Ik heb hem inmiddels teruggebracht naar de winkel maar ja, na 3 maanden gebruik is omruilen geen optie. Dat zie ik sowieso niet zitten want ik heb inmiddels weinig vertrouwen meer in Epsonprinters. De HP's die ik hiervoor had hebben nooit problemen gehad.....
Nu maar afwachten wat Epson te vertellen heeft.......