Alleen dunne kabel, goed beeld?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvanduijn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mei 2012
Hallo, ik ben benieuwd iemand van jullie iets 'kan' met mijn rare probleem: Ik heb in de meterkast een verdeler, met coax naar elke kamer. We hebben inmiddels digitale tv van Caiway. In 1 slaapkamer hangt een (goedkope) Akai led-tv met prima beeld. In de woonkamer en de hoofdslaapkamer echter heb ik 2 (verschillende) Philips led-tv's, waarop sommige (HD) zenders behoorlijk storen. Per toeval kwam ik er achter, dat als ik een lange, heel dunne coax-kabel gebruik (van de einddoos naar de TV), het beeld uitstekend is. Vervang ik die kabel weer door een korte/dikke, dan is de storing weer terug (op beide TVs)!? Iemand suggesties? Desnoods waar ik die heel dunne coax-kabeltjes kan krijgen? Alvast bedankt!

Dit klink misschien vreemd, maar de dikte zou geen invloed moeten hebben. Mogelijk is de connector kapot of de eindafsluiter in de dikke kabel is niet goed.

In principe zou elke kabel van de juiste kwaliteit en met goede connectors moeten voldoen. Dunnere kabels zijn in principe zelfs storingsgevoeliger.

Hoi Wampier, dat is razendsnel! :) Maar, het gaat om 2 verschillende einddozen, met 2 verschillende TVs. Ik heb meerdere kabels geprobeerd, maar alleen de lange/dunne geeft (op beide plekken/TVs) een goed beeld. Lijkt mij dat het dan niet aan de connector (van ofwel kabel(s), ofwel TV) kan liggen. In theorie zouden beide einddozen inderdaad geen juiste afsluitweerstand kunnen hebben, maar dat lijkt zo 'toevallig' ..

Het is wel toevallig, maar het enige andere dat ik dan kan bedenken is dat de afscherming van de dunne kabel van een hogere schaal of kwaliteit dan de dikke kabel is.

De dikte an sich moet echt niet uitmaken. Maar ik heb vroeger veel met coax gewerkt en ik weet dat het de raarste dingen kunnen zijn.

heeft de dikke kabel een echt koperen kern met koperen afscherming en metalen schild? Of is het een stalen kern met een verkoperde rand?

De coax door het huis heen, is goed: koper voor kern en afscherming (band + vlecht). De kabeltjes voor het laatste stuk (einddoos - TV) zijn - volgens mij - ook wel aardig van kwaliteit. Ik lees echter ook over de demping in de einddoos. Ik heb ze thans met een demping van 0,5dB. Maar ze zijn er ook van 10, 15 of 20dB. Zou een hogere demping wellicht oplossing bieden?

Als de demping het probleem is zou een langere dikke kabel ook soelaas moeten bieden. Je kunt ook de akai TV verslepen en kijken of die met dezelfde kabels een probleem heeft. Zo niet worden de receivers van de Philips TV's mogelijk overstuurd. Ik heb dat echter al jaren niet meer meegemaakt.

Maar goed, ik zit zelf in UPC monopolie gebied dus 1 TV is voor mij sowieso het maximum zonder belachelijk veel bij te betalen.

OK, dat ga ik vanavond eens proberen: een lange, dikke coax van einddoos naar TV .. Ik houd je op de hoogte!

@wampier ik woon zelf ook in eindhoven en je kunt zoveel tv's als je wilt aan de coax hangen.
Alleen heb ik slechts 2 tv's met digitale ontvangst.
Dat is het maximum per huishouden.
Toen mijn dochters nog thuis woonden had ik 5 tv's in huis.

Als je een setupbox hebt met opname mogelijkheden wordt het andere kanaal gebruikt voor de interne video recorder. (tenminste dat is nog zo bij mijn oude kast). Je hebt dan slechts 1 echte digitale uitgang. Wat dat betreft zijn de andere kabelaars een stuk makkelijker waar je gewoon een CI+ interface kunt gebruiken.

Dan is er toch iets aan jouw voorbij gegaan.
Je kunt al meer dan een jaar ci+ kaarten verkrijgen bij upc.
Kaarten zijn gratis,bij ziggo niet.
Kosten voor de eerste tv € 5,-per maand.
Voor de tweede tv € 4,- per maand.
Dus voor € 9,- per maand extra kijk je twee maal digitale tv.

Tenzij UPC dat veranderd heeft, mag je geen CI+ kaarten gebruiken als je een setup-box met recorder hebt. Je moet (of moest toen iig) je recorder dan opgeven voordat je CI+ kaarten mag hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan