Alleen leeg bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
PC ter reparatie met Windows XP met volgende probleem:

- na opstarten alleen leeg bureaublad te zien, geen iconen, geen taakbalk, niets
- Ctrl-Alt-Del om in taakbeheer te komen werkt niet
- opstarten in veilige modus werkt niet, kan nog kiezen voor te gebruiken account, daarna niets
- opstarten vanaf Windows XP cd lukt wel, maar kom niet in repair of hestelinstallatie modus

wie o wie???

En je krijgt niet heel toevallig ene missende / corrupte dll melding?

En de optie 'laatst bekende configuratie' bij het veiligemodus menu werkt ook niet? (Gewoon een suggestie)

Kwam je wel in het 'repair console' ? Zo ja:

When you get to the recovery console follow these instructions.

* Type CD\ then Enter
* Then cd system~1\_resto~1 then Enter
* Type dir then Enter

When you hit enter it will list all the restore points folders like rp1, rp2 …….. If the restore points have more than one page then u have to keep on hitting the <Enter> key to view the last restore point folder. You will have to choose the second to last option folder

* Type cd rp {the second to the last restore point no. } (Note: Example: cd rp9, if rp9 is the second to the last restore point where the last restore point no. is 10
* Then type cd snapshot

Now the command prompt will look like this c:\system~1\_resto~1\rp9\snapshot

* Type: copy _registry_machine_system c:\windows\system32\config\system
* Press enter
* Then type: copy _registry_machine_software c:\windows\system32\config\software

Then type exit
(Dit is systeemherstel via de console)
Probeer dat eens. Zo niet, dan houden mijn suggesties nu even op. (Leerlingen die achter de iMac's springen enzo)

Laatst bewerkt:
Zoals ik in startpost al aangaf: kan NIET in repair console ook.

Gekke is, zie nu nog steeds alleen bureaublad, na verloop van tijd komt de screensaver, dus windows draait wel.....

Hmm.. Super + E ? Opent het dan Explorer ? (Als in, overzicht van alle menu's enzo). Zo ja, dan kan je vanuit dat venster explorer.exe starten die in je System32 mapje staat volgens mij.

Super = windows toets tussen control en de alt. (Had dat juist niet vermeld omdat ik had verwacht dat je die wel wist). E staat met die toets ingedrukt voor Explorer, en dan opent het een explorer venster zoals je ze krijgt als je een map opent met rechtermuisknop -> Explore (Ben even de nederlandse vertaling kwijt.)

Vreemd. Want de screensaver doet het wel.

Ik weet verder geen oplossing.. :(

Hopi !

@Berry, start es op vanaf de Hiren's Boot CD: http://www.hirensbootcd.net/ en kies voor: Mini Windows.

Nu kun je eerst de gewenste bestanden veilig stellen, en daarna via cmd alsnog proberen Windows op de C-schijf te repareren.

Off Topic: lekker probleem op de maandagmorgen; ik heb ook al zo'n kl....klus.

Succes,

Harry.

Hopi !

@Berry, start es op vanaf de Hiren's Boot CD: http://www.hirensbootcd.net/ en kies voor: Mini Windows.

Nu kun je eerst de gewenste bestanden veilig stellen, en daarna via cmd alsnog proberen Windows op de C-schijf te repareren.

Off Topic: lekker probleem op de maandagmorgen; ik heb ook al zo'n kl....klus.

Succes,

Harry.

Die cd heb ik hier liggen uiteraard, ga het eens proberen...
bedankt voor de tip

Was niet helemaal duidelijk, maar werkt Taakbeheer nog wel? (dus Ctrl-Alt-Del drukken).
Als je dan Bestand -> Nieuwe taak -> explorer.exe doet, werkt dat wel?

Overigens is je probleem misschien veroorzaakt door een fout in de registry:
Kijk of je Regedit kunt starten via Taakbeheer: Bestand -> Nieuwe taak -> regedit.exe
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Kijk of waarde van Shell wel op explorer.exe staat en dat de waarde Userinit staat op:
C:\WINDOWS\system32\userinit.exe,
(inclusief de ',' op het einde. Natuurlijk C:\Windows aanpassen aan de plek waar bij deze computer de Windows map staat).

Er zijn nog meer plekken waar je kunt kijken voor problemen. Vooral de sleutels
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders
Het zou daar bijv. kunnen zijn dat de waarde Desktop verwijst naar een verkeerde map.

Succes,

Tijs.

Zoals ik al zei in de startpost:

Ctrl-Alt-Del om in taakbeheer te komen werkt niet

Dan zou je d.m.v. het hangen van de pc in/aan een andere computer kunnen kijken of je toegang kunt krijgen tot de registry.
Voorbeeld: Stel dat de aangehangen drive de letter D: heeft:
Start -> Uitvoeren -> regedit.exe
Klik op HKEY_LOCAL_MACHINE
Kies Bestand -> Component laden -> [Blader naar D:\Windows\System32\Config, klik op bestand Software en kies Openen]
Er wordt een zelf te bedenken sleutelnaam gevraagd. Kies bijv. XPANDERE
Kijk daarna in HKEY_LOCAL_MACHINE\XPANDERE voor de stand van zaken en evt. aanpassingen.
Niet vergeten hierna op de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\XPANDERE te klikken en Bestand -> Component verwijderen te kiezen

Overigens kun je dan ook een 'handmatige' terugzetting van de registry doen door het bladeren door de D:\System Volume Information\_restore{XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXX}\RPxx\snapshot map (hoogste RPxx is het laatste herstelpunt) en daar dan uit de _REGISTRY_MACHINE_SAM, _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM, _REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE te plaatsen in D:\Windows\System32\Config, de daar alle aanwezige SAM.*, SYSTEM.* en SOFTWARE.* bestanden te hernoemen en _REGISTRY_MACHINE_SAM, _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM, _REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE te hernoemen naar resp. SAM, SYSTEM en SOFTWARE

Zodra de pc dan weer goed opstart kun je evt. ervoor kiezen om een herstelpunt terug te zetten naar een moment van vóór de problemen.

Even nog een gooi naar de oorzaken van de problemen:
1. Spyware/malware, die (bijv.) Taakbeheer via een policy onmogelijk gemaakt hebben om te gebruiken, aanpassingen in de registry hebben gedaan etc.
2. Bestandscorruptie

Succes,

Tijs.

Een klein stapje verder....

Heb ipv eeb USB keyboard een PS2 keybord aangesloten en zowaar: een (kleine) reactie

Wanneer ik Ctrl-Alt-Del doe krijg ik de volgende melding

Het bestand of de map \WINDOWS\Prefetch\TAKSMGR.EXE-20256C55.pf is beschadigd en onleesbaar. Voer het hulpprogramma CHKDSK uit.

Maar.... hoe doe ik dat wanneer ik verder niks kan???

Harde schijf in/aan een andere pc hangen en daar chkdsk doen op de aangehangen schijf of opstarten van een cd waar je dat bij kunt doen (kan die Hiren cd dat?)
Overigens kun je dan ook de Prefetch map leegmaken (map zelf laten staan).

Je verhaal bevestigt trouwens minstens 1 van de 2 mogelijkheden die ik noemde in mijn vorige posting als oorzaak van de problemen: Bestandscorruptie.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan