• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

'Alleen lezen' door gekoppeld bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pewill

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 aug 2015
Hallo,

Ik heb een vreemd probleem met een twee excel-files, binnen mijn organisatie kan ik niemand vinden met ervaring op dit gebied.

De ene file heet 'Dashboard', de andere heet 'bron'. In de file 'Dashboard' heb ik via gegevens\verbindingen\toevoegen een blad uit het bestand 'Bron' toegevoegd. Het bestand 'Dashboard' leest dus uit 'Bron', als het bestand 'bron' wordt aangepast, dan wordt de gegevens in bestand 'Dashboard' vernieuwd. Beide files staan in dezelfde map op het netwerk.

Het onverwacht probleem is als volg: als bestand 'Dashboard' geopend is, en ik open daarna bestand 'Bron', dan krijg ik de melding 'bron.xlsx is beveiligd tegen bewerken door een andere gebruiker ..etc etc.' Dit is voor mij onverwacht, omdat in principe het bestand 'Dashboard' alleen leest uit bestand 'bron'. Dit is ook uiterst onwenselijk, want bestand 'bron' moet regelmatig aangepast worden, en het bestand 'Dashboard' moet hierin geen sta in de weg zijn.
(trouwens: als het bestand 'Dashboard' gesloten is, dan krijg ik niet de betreffende melding en gaat alles goed)

Hoe zorg ik ervoor dat ik in bestand 'bron' altijd kan schrijven, ook als dashboard geopend is?

In principe is dat een instelling van je gedeelde netwerkruimte en niet van excel. Als je gedeelde netwerkschijf is ingesteld om locken van files niet toe te staan of eventueel te beheren met versiebeheer dan kan dit gewoon.

Je kunt er ook voor kiezen om dashbord automatisch te genereren vanuit bron en dan kan de koppeling er in principe gewoon uit.

automatisch genereren uit de bron..?

bedankt 'Wampier' voor de snelle reactie. Ik zal de netwerkinstellingen laten controleren.

Je gaf nog een tweede optie aan: 'automatisch genereren vanuit de bron' Hoe zou je dat doen?

Dat kan met een template of een macro. Macro is natuurlijk de meest flexibele methode om de file te genereren. Er zijn redelijk veel opties om zoiets te doen. Er is dus geen perfecte oplossing die je algemeen toe kunt passen.

Ga naar Gegevens > Verbindingen. Kies de verbinding > Eigenschappen > tab Definitie.
In het veld Verbindingsreeks (Connectionstring) staat onder meer "Mode=Share Deny Write". Wijzig dit in "Mode=Read"
Daarna opslaan, sluiten, en openen.

Bij complexe verbindingen kan het voorkomen dat Excel de wijziging niet accepteert en deze ongedaan maakt.

het werk!

Bedankt Frans!

Ik had al even in die tekst zitten kijken, en die term weggehaald. Toen kreeg ik echter foutmeldingen. Nu heb ik het op jouw manier aangepast: het werkt!

grt Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan