alleen-lezen uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryy

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2003
Onlangs maakte ik een gegevens-cd back up van de harde schijf. De cd stop ik dan in een andere computer op mijn werk en ik kopieer de bestanden van die cd naar de C-schijf. Als ik nu een bestand opvraag en er iets in verander, krijg ik, als ik het wil opslaan: dit is een alleen lezen bestand. en dan ..... sla op onder andere naam. Het laatste wil wel, maar het gaat niet onder de oorspronkelijke naam. Hoe kan ik dat alleen-lezen opheffen? Vast bedankt voor jullie reactie. Henryy

wellicht in de verkenner (voordat je het gekopieerde bestand gaat openen) op die "werkcomputer", bij eigenschappen, dus een rechtsklik, het bestandsattribuut "alleen lezen" uitvinken ?

beste pasja

ik begrijp niet goed hoe je via verkenner alleen -lezen kunt uitvinken. Leg je het even uit?

In de verkenner :

ga op het bestand "staan", klik rechts en kies voor eigenschappen.

Onderin kun je nu het vinkje bij "alleen lezen" weghalen.

Als het veel bestanden zijn die je hebt gekopieerd, of zelfs mappen, selecteer dan de mappen met shift+pijltje omlaag / omhoog of met ctrl-a (alles)
Dan op 1 van de geselecvteerde files met rechts klikken, eigenschappen en alleen lezen weghalen.
Je krijgt dan soms de vraag "wijzigen op de geselcteerde mappen en submappen" Dat aanvinken.

Het is normaal als je iets van cd-rom kopieerd dat het alleen lezen wordt.

Hier een screenshot :)

Laatst bewerkt:
ik heb het begrepen, zo kan het! Toch: een cd kun je natuurlijk niet veranderen, maar als je de mappen naar een vaste schijf sleept vind ik het raar en vooral onhandig dat ze dan in principe alleen lezen zijn. kan ik ook een cd maken waarin het niet wordt vastgelegd dat het alleen-lezen is?

prachtig de screenshot en precies wat ik nodig heb. Maar waar vind ik die eigenschappen voor gebruiker? En misschien kan ik je ook vragen: hoe schakel ik het wachtwoord uit (gebruikersnaam, dat je met annuleren omzeilt?) Via gebruikers of password in configscherm kom ik er niet.

Sorry, verwijder maar, 'k was iets te vlug.
moest bladeren hebben ipv plaatsen :D :o

Laatst bewerkt:
Bij config scherm, gebruikers en wachtwoorden kun je dit uitvinken.
Zie bijlage.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan