allemaal kleine rode puntjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkdejong

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2007
Ik heb nu zo ongeveer 2 maanden een nieuw TFT scherm (22# SamsungSyncMaster223bw.) Sinds enkele dagen zie ik allemaal rode puntjes in beeld, bij de ene achtergrond meer , bij de andere (vooral donkere) erg irritant. Ik lees op het forum berichten over dode pixels enzo. Hebben jullie enig ide waar dit aan kan liggen ? Omdat ik hem in feite nog maar net heb, weinig zin te gaan exeperimenteren. tenzij het natuurlijk aan de videokaart ligt. Zelf heb ik zoiets van , ik ga ermee terug naar de winkel, maar wat is jullie advies ?

Aansluiten op andere pc. Wanneer de puntjes ook daar te zien zijn terug naar winkel/

pixeluitval

Ik heb even geen andere PC om te testen, maar .... Hans wat bedoel je met pixel uitval en wat kan de oorzaak zijn ?

Het zijn dode subpixels, daardoor geven de pixels nog wel een bepaalde kleur. Iedere fabrikant heeft een regeling voor dode pixels. Winkels hebben dat vaak ook. Je kunt de monitor dan onder voorwaarden ruilen. Deze voorwaarden zijn dan vaak het aantal defecte pixels. Winkeliers ruilen vaak nog als je binnen een paar dagen zoiets hebt. Doorgaans treden die gebreken pas na het eerste gebruik op. Beding anders korting want een monitor met dode (sub)pixels had je vast wel ergens goedkoper kunnen krijgen. Tegenwoordig kunnen TFT monitoren zo goed gefabriceerd worden dat dit niet meer veel voor komt.

Je wilt ook weten hoe dit kan. Druk niet op het scherm en maak het scherm niet met water schoon. Maak de monitor ook alleen schoon wanneer die niet gebruikt wordt. Verder zal het hoofdzakelijk een kwestie van techniek wezen. De electronische onderdelen voor beeldpunten zijn erg klein, het zijn er dus al snel miljoenen. Het kan nog niet voorkomen worden dat er ook slechte tussen zitten. Volgens mij helpt het wanneer je je houdt aan de voorgeschreven resolutie en verversingsfrequentie, die in de handleiding worden genoemd.

Voor wat betreft de genoemde andere PC kan je natuurlijk ook volstaan met het kiezen van een andere resolutie. Blijven de pixels op de zelfde plek dan is het de monitor. Ik zelf heb trouwens nog nooit gehoord van grafische kaarten die beeldpunten niet goed weergeven... maar het zou kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan