Alles loopt vast maar geluid gaat nog een tijdje door

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob09

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2009
Berichten
7
Hallo,

Ik heb pas geleden een nieuw moederbord MSI 790FX-GD70, een nieuwe processor Phenom 2 X4 810 2.6 GHZ (6mb) en nieuw geheugen OCZ DDR3 14400 (1800MHZ) geïnstalleerd/ ingebouwd. Verder gebruik ik nog mijn oude videokaart: NVIDIA GeForce 6600 GT en een 350 watt voeding. Ik draai XP 32 Bits (2002)

Nu is het zo dat de PC na instalatie van de boven genoemde componenten wel gewoon leek te werken, maar op den duur random begon vast te lopen. Ik speel geen comp. spelletjes dus zware belasting zal het niet zijn.

Een voorbeeld; als ik een film kijk loopt het beeld in een keer vast en kan ik zowel met de muis als met het toetsenbord niets meer doen, maar gaat het geluid nog even door. Op den duur loopt ook het geluid vast met een sterk 'ddddddddrrrrrrrrrrrrrrrrrr' en start de pc vanzelf opnieuw op.

Ik hoop dat iemand een idee heeft waar dit aan kan liggen.

BVD,

Rob
 
Laatst bewerkt:
Rob,

Wat staat er in de logboeken bij de tijdstippen waarop de pc vastloopt? En loopt hij alleen vast bij het bekijken van films, of ook op andere momenten?

Wat heb je al gedaan om de oorzaak van het probleem te achterhalen?

Bjor
 
Bjor,

Misschien een domme vraag, maar hoe kom ik bij die logboeken?
Ik dacht eerst dat mijn voeding te zwak was, heb er een meter tussen gezet maar die meet niet hoger dan 154 watt. Verder mijn Processor qua temperatuur bekeken en belasting, maar ziet er normaal uit. Hij valt soms ook zomaar uit als ik op internet zit.

Gr.

Rob
 
Laatst bewerkt:
Rob,

Domme vragen bestaan niet ;)
Meld je aan met beheerderrechten. Klik op Start > Instellingen > configuratiescherm > systeembeheer. Daar vind je een icoontje logboeken. Klik daarop en controleer de logboeken. Het handigst is als je een datum en tijd weet waarop de pc vastliep.

Bjor
 
Rob,

Ik heb ook nog even naar informatie over voedingen gezocht. Jouw voeding lijkt me wat licht, maar ik ben geen expert op dat gebied. Een te zwakke voeding kan wel voor vastlopen zorgen. Op onderstaande site kun je het vermogen van de voor jouw pc benodigde voeding globaal berekenen.
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Succes,

Bjor
 
Bjor,

Ik heb de logboeken gevonden en ben onder systeem gaan zoeken naar tijden, maar ben niet zeker over de exacte tijd. En moet zeggen dat ik ook niet weet waar ik op moet letten, wat interessant is.

Gr

Rob
 
Bjor,

Sorry had je reactie nog niet gezien. Ga het bekijken bedankt!

Rob
 
Bjor,

Ik heb de test gedaan, maar hij komt niet boven de 350 watt uit. Misschien ben ik wat vergeten in te vullen of heb het verkeerde ingevuld. In het boekje van mijn moederbord staat wel, Quote; Power supply of 450 watts (and above) is highly recommended for system stability. <ATX 24-pin power supply>

Rob
 
Rob,

In het de logboeken zoek je naar foutmeldingen meldingen (wit kruis in rood rondje of waarschuwingen met uitroepteken in gele driehoek.) Klik daarop en kopieer de tekst die dan verschijnt even in je reactie.

Als je een goedkope voeding hebt, haalt hij het opgegeven vermogen niet. De 12V lijn is het meeste van belang. Goedkope voedingen willen nog wel eens onderpresteren. Wat voor merk en type voeding heb jij ingebouwd? Gezien de aanbeveling van 450W zou je misschien eens van iemand een zwaardere voeding kunnen lenen om e.e.a. te testen.

Bjor
 
Bjor,

Ik heb even het merk van mijn voeding opgezocht, het is een ATX Midi Blackmouth 300Watt. Dus niet 350 zoals ik beweerde.

Rob
 
Laatst bewerkt:
Beste Rob,

De Blackmouth is een kast. Als je de kast met ingebouwde voeding hebt gekocht, is het wellicht een merkloze voeding. Die zijn niet altijd van de beste kwaliteit, om de prijs laag te houden. Je schrijft zelf al dat de handleiding van de moederbord een voeding van minimaal 450Watt aangeeft. Het lijkt me dan ook verstandig om een zwaardere voeding in te bouwen. Te zwakken voedingen leveren inderdaad vastlopers op.
Op onderstaande site kun je vergelijken tussen voedingen vinden. Vanaf 500 Watt kun je waarschijnlijk weer prima vooruit. Ik kan niet voor je beslissen, maar adviseer niet op een voeding te bezuinigen. De wat duurdere hebben vaak ook een grotere (en stillere:D) ventilator.

Succes,

Bjor
 
Bjor,

Bedankt voor je hulp! :thumb: Ik ga op zoek naar een nieuwe voeding.:)

Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan