alles van oude naar nieuwe schijf overplaatsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Ik heb een pc van 1 jaar oud.
mobo Asus A7N8X deluxe.
Erin zit nu de WD800JB. Deze heb ik verdeeld in 4 partities. W-XPhome staat op C.
E en F zitten tjokkievol.

Heb hiernaast een extra hd van 40Gb in één partitie (G) die ik gebruik om videobanden om te zetten naar dvd maar die is daarvoor maar krap aan...

Ik wil een nieuwe HD plaatsen van 160Gb (de WD1600JB) en daarbij die van 80Gb laten zitten als 2e schijf voor dat videogebeuren.

Vraag: wat ik nu op de 80Gb schijf heb staan wil ik overzetten op 4 partities op de 160Gb schijf, die dan dus 2x zo groot zijn. De gegevens die nu op de G-schijf staan wil ik ook overzetten naar de 80Gb schijf.

Hoe pak ik eea aan?

edit: kan dat eigenlijk wel: 160 + 80 Gb samen hierop?
Kan hier niks daarover vinden.

Laatst bewerkt:
Er zijn verschillende manieren om dit te doen, ik denk dat de volgende optie de meest logische is:

Installeer de 160GB schijf en installeer hierop Windows XP. Maak hiervoor een partitie aan van b.v. 30GB. Dit kun je doen als je opstart vanaf de CD-rom.

Nadat XP is geïnstalleerd maak je via de diskmanager (start > uitvoeren diskmgmt.msc [enter]) de andere partities aan, zoveel je denkt nodig te hebben. Daarna installeer je de 40GB schijf en kopieër je uit de mappen de verschillende bestanden naar de eerste schijf. Daarna verwijder je de 40GB schijf en wisselt deze om voor de 80GB schijf en doe je het nog eens.

Via de diskmanager verwijder je de partities op de 80GB schijf en maak je één grote nieuwe aan. De bestanden die eerst op de 40GB schijf stonden (en nu dus op de 160GB schijf) kun je dan weer naar de 80GB schijf "Verplaatsen".

Oké, dit kan ik volgen en zie ik wel zitten ja,

Maar hoe zit het met windows? Kan ik inderdaad ook de "oude" c-schijf gewoon kopieren naar de nieuwe C en de pas geinstalleerde Windows-XP overschrijven?
Lijkt me eigenlijk niet.
Of zou het desnoods met Partition Magic kunnen? Ik heb versie 7 daarvan.

Partition Magic kan dat niet, Ghost wel. Je kunt in Ghost een "partition to partition" actie uitvoeren.

En laat ik Ghost nou ook hebben...
Dat wat jij noemt zegt me niks, maar ik ga daar eens in kijken.
Bedankt voor de tip!

Als eea me niet mocht lukken, meld ik me wel weer hier.

Ik ben al de hele dag zowat bezig en heb problemen!

Wat heb ik gedaan: de nieuwe hd geplaatst en partities gemaakt. Daarop van de oude 80Gb schijf en ghost-image gamaakt.

De nieuwe schijf in de pc met de 40Gb om die bestanden over te kunnen zetten. Ik heb XP nu geinstalleerd, dan Ghost geinstalleerd om de image terug te kunnen zetten. Tot zover alles goed. Nu wil ik de pc opnieuw opstarten na het zetten van de Ghost op de nieuwe C-partitie. Helaas, de pc blijft halverwege het opstarten hangen op het blauwe scherm met windowslogo. Ook in veilige modus lukt het niet.

Als ik opstart vanaf de Windows cd-rom en kies voor windows installatie repareren, vraagt ie om een wachtwoord voor de administrator. Maar ik heb nooit een wachtwoord gehad voor de administrator. wat ik ook probeer ik kom niet verder.

edit: als ik bij de vraag om het wachtwoord gewoon Enter typ om verder te komen, krijg ik
C:\windows>

Laatst bewerkt:
Nog even toegelicht: ik kreeg in Ghost dus NIET de optie Partition to partition. Ik heb dus een ghost-image gemaakt op een van de andere partities van de nieuwe hd, toen xp geinstalleerd op de eerste partitie en Ghost ook daarop gezet. van daaruit dan de image teruggezet. Is het duiselijk zo?
Ik was al even op de chat voor snelle hulp, maar daar zei iemand dat ghost niet teruggezet kan worden naar andere hardware....

Ik ben dus noodgedwongen maar overgegaan tot het opnieuw schoon installeren van Windows, en heb de gewenste bestanden teruggezet. Kreeg uiteindelijk die Ghost niet waar ik hem hebben wilde.

Maar ach, een schone installatie heeft ook zo zijn voordelen!

Alleen krijg ik met geen mogelijkheid mijn draadloze netwerk goedwerkend....

Zal wel weer een nieuw topic worden... (zucht)....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan