Alles weg; helemaal opnieuw beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stijn03823

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Berichten
68
Als eerste wil ik zeggen dat ik niet zeker weet of dit in de goede sectie geplaatst is, zo niet sorry ;)

Ik heb recentelijk op een systeem dat telkens weer een blue screen's met van allerlei error codes gaf windows 7 gezet, hierbij was het de bedoeling dat win xp (dat er hiervoor dus niet goed functioneerde) eraf zou gaan, achteraf bleek dat dit niet gebeurd is en ze nu bijde op dezelfde partitie staan.

Wat ik wil is gewoon helemaal opnieuw beginnen. Nu dacht ik dat dat kon met de recovery disc, maar die geeft een of andere virus waarschuwing aan(Dit bericht: boot sector write !! Virus: Continue). Na googelen vond ik uit dat het ook met een windows xp installatie cd zou kunnen. Klopt dit? zo ja, hoe moet het

mvg

stijn
 
Hallo Stein,

Het is inderdaad mogelijk om een nieuwe windows te installeren met de Cd-Rom. Je plaatst dan de schijf en moet in de setup van je computer je opstart volgorde veranderen.
Zorg ervoor dat de PC opstart vanaf de CD-ROM en je komt vanzelf in het installatieprogramma.

Groetjes Chuigonzales
 
Ok bedankt voor de snelle reactie, ik zal het straks uitproberen, ik plaats wel weer een bericht als iets niet lukt ;)
 
Hoi !

Door op D te trommelen, aanwijzingen op het scherm te volgen en de bestaande partitie's te verwijderen !

Dan krijg een een komplete HDD met z.g. niet-toegewezen ruimte.

Klik op: XP installeren, dan voor: formatteren als NTFS, en de rest gaat vanzelf.

Greetz,

Harry.
 
Ok, bedankt. Ik kreeg 2x een niet toegewezen ruimte, 1 daarvan heb ik uitgekozen en die is hij nu aan het formateren. Klopt het dat het 2 niet toegewezen ruimtens moeten zijn of doe ik iets fout?
 
Hoi !

Als beide partitie's verwijderd zijn zou je 1 niet-toegewezen ruimte moeten krijgen.

Maar is verder geen probleem: als XP er opstaat kun je van de niet-toegewezen ruimte een partitie maken via: Rechtsklikken Deze Computer - beheren - schijfbeheer.

Greetz,

Harry.
 
Maar ik wil XP er niet op, alleen juist alles eraf :confused: (zit ik dan nog wel op het goeie pad?)

Kan dit 'partitie aanmaken' ook met windows 7 ?


EDIT
Ik heb bij het starten van de installatie van winxp op het niet accepteren gedrukt van de voorwaarden, hiermee is winxp dus niet geinstalleerd.
 
Laatst bewerkt:
Nu haal ik de winxp CD eruit en blijft hij bij het opstarten naar de installatie van winxp springen, die dus niet lukt omdat de CD er niet in zit. Betekend dit nu dat alles eraf is? Want ik zie nog steeds 2 opties staan bij het boot menu, al zie ik dit heel kort omdat hij gelijk naar windows home edition gaat, die vervolgens weer eindigt bij "Accepteer de voorwaarde om de installatie te starten".

EDIT:
Ik heb hem kunnen pauzeren op het het BOOT menu, zo te zien is win7 eraf, maar hoe kan er nou weer 2x home edition staan? zou dat er niet af moeten zijn door het formateren?

[smallIMG]http://i40.tinypic.com/2ic9teb.jpg[/smallIMG]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi !

Tja, mu begrijp ik niet meer wat je wilt !

Win 7 installeren ?
Zo ja, opstarten van de DVD-speler, en Win 7 installeren op de gewenste partitie.
Immers: je had toch al geformatteerd in XP ?

Win XP installeren ?
Zie mijn vorige post.

Dual-bootsystem maken met XP en Win 7 ?
Dan eerst XP installeren, (zie m'n vorige post), daarna de niet-toegewezen ruimte partitioneren, en Win 7 op die partitie installeren.

GreetZ,

Harry.
 
Ik wil alleen win7 erop hebben, nu weet ik wel hoe ik dat moet doen, maar de vraag is: Is winxp er nu volledig af?

Deze vraag stel ik omdat hij nu wel (2x) in het bootmenu staat terwijl ik net mijn pc heb geformateerrd. Zou dan niet alles eraf moeten zijn?
 
Ik gok erop dat je tweede ''niet toegewezen ruimte'' ook een MBR bevat. Dus advies van @Harry Snor opvolgen tot je 1 niet toegewezen ruimte krijgt. Dan installeer je daarop je nieuwe XP-installatie.

Mocht het bootloader-menu blijven staan, start je NA volledige installatie van WinXP de cd opnieuw, trommel R (herstellen/repair) in en voer achtereenvolgens de volgende commando's uit:

fixmbr
fixboot

Dat zorgt ervoor dat je een schone MBR krijgt met alle gevonden installaties (in jouw geval alleen XP dus).

Succes.
 
Ok bedankt voor de reactie, maar hoe kom nu nu precies weer op dat scherm als op de eerste foto in dit onderwerp?

Btw,
start je NA volledige installatie van WinXP de cd opnieuw

Ik wil windows 7 erop, of is dit hiervoor noodzakelijk?
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg niet hoe ik de partitie's moest verwijderen, maar het is me al gelukt om op het scherm te komen ;)

Even een snelle update, ik heb hem tot 1 niet toegewezen ruimte gekregen, nu is hij weer aan het formateren (niet de snelle versie).
 
Laatst bewerkt:
Ik citeerde net iets te veel van Harry ;)

Laat even weten of het is gelukt.
 
Dus als het goed is, is er na dit formateren niks meer over, behalve dan misschien een tekstje in het bootmenu dat naar niks verwijst?

EDIT
Wat voor soort bestanden kopieert hij eigenlijk na het formateren?
 
Laatst bewerkt:
Hij is nu klaar met formateren. Nu komt hij niet meer in het bootmenu en gaat hij automatisch over naar de installatie van winXP, dus nu zou ik win7 gewoon kunnen installeren?
 
Dat klopt. Win7 installeert automatisch zijn eigen bootloader en neemt XP daar meteen in mee. Dit omdat er vanaf Vista een andere bootloader gebruikt is.

EDIT: Je vorige vraag niet gezien... Na het formatteren gaat Windows zijn installatiebestanden kopiëren. Als het goed is geeft ie iedere stap aan wat hij doet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan