Allround laptop 800euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

beanbag

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2009
Ik moet mij dringend een nieuwe laptop aanschaffen.
Dat mag rond de 800 Euro zijn, met een marge van een kleine 200 euro erboven of eronder moesten daar prijskwaliteit betere dingen te vinden zijn.

Doel: Allround, surfen, muziek afspelen, video's bekijken, zo nu en dan eens een game, en als belangrijkste eigenlijk bureautaken
al bij al echter toch liever snelheid dan snufjes (betere processor versus blue rayspeler, HD inputs of dure boxen) voor als ik dan toch eens spelletjes installeer die wat meer vereisen.

vereisten:
- 17 inch
- Windows OS (Vista is zeker standaard ?)
- Een iets of wat betere batterij dan mijn satellie pro Toshiba
- Merk maakt niet uit als het de kwaliteit maar niet compromiteert
- geen office licentie (heb ik zelf nog)​

Hoe zit dat juist met die OEM versies van een besturingssysteem ?
Je krijgt die niet op CD (herinner ik mij van mij Dell jaren geleden)? Je kan die niet installeren op een andere computer ? Wat dan als je wil herinstalleren ?​
Hoe zit het met het verschil tussen een 32 en 64 bits infrastructuur ?
Over welke hardware component gaat het dan eigenlijk? Is het het mogelijk (en sneller) of verplicht om een 64 bits OS te kopen ?​

Ik moet mij dringend een nieuwe laptop aanschaffen.
Dat mag rond de 800 Euro zijn, met een marge van een kleine 200 euro erboven of eronder moesten daar prijskwaliteit betere dingen te vinden zijn.

Doel: Allround, surfen, muziek afspelen, video's bekijken, zo nu en dan eens een game, en als belangrijkste eigenlijk bureautaken
al bij al echter toch liever snelheid dan snufjes (betere processor versus blue rayspeler, HD inputs of dure boxen) voor als ik dan toch eens spelletjes installeer die wat meer vereisen.

vereisten:
- 17 inch
- Windows OS (Vista is zeker standaard ?)
- Een iets of wat betere batterij dan mijn satellie pro Toshiba
- Merk maakt niet uit als het de kwaliteit maar niet compromiteert
- geen office licentie (heb ik zelf nog)​

Je krijgt die niet op CD (herinner ik mij van mij Dell jaren geleden)? Je kan die niet installeren op een andere computer ? Wat dan als je wil herinstalleren ?​
Hoe zit het met het verschil tussen een 32 en 64 bits infrastructuur ?
Over welke hardware component gaat het dan eigenlijk? Is het het mogelijk (en sneller) of verplicht om een 64 bits OS te kopen ?​

Hoi,

Kijk even bij deze site www.xxodd.nl Hier staat wel iets voor je tussen. En je kunt hier ook je eigen laptop samenstellen.

Groet,
Reindert

Op je laptop zal een verborgen partitie aanwezig zijn, met de fabrieksinstellingen. Hiermee kun je op welk moment dan ook je laptop opnieuw installeren. Ook komt onderop je laptop een sticker met je serie-nummer te staan. Als je aan een (dus niet meegeleverde) CD kunt komen van de juiste Vista versie, kun je deze met dat nummer installeren en activeren ;)

Bedankt voor de reactie. (ondertussen al reacties)
een aantal vraagjes:

- welk effect heeft een groter toerental van de harde schijf
- welk effect heeft een grotere harde schijf cache ?
Ik vermoed dat het antwoord op deze vragen iets is trend van hetvolgende: opstarten van programma's en openen van bestanden gaat langer duren, maar eenmaal een programma loopt en het in het intern geheugen zit gaat het de ceteris paribus even snel?
- Als je 2 hypothetische situaties veronderstelt waar het intern geheugen groter is dan de vereiste som van alle actieve programma's (1Gb bijvoorbeeld), maakt het dan uit dat de overschot in de ene situatie groter is dan in de andere (2Gb versus 4Gb bijvoorbeeld)
Kan het zijn dat programma's dan meer dan de essentiële informatie in het geheugen gaan laden (dat normaal nog op de HD staat) en daardoor extra snelheidswinst boeken of maakt het niet uit ?​
- Hoe verschilt de pentium dual core van de core 2 duo ?
Is 't verschil in cashe (en ik neem aan daardoor een snelheidsverschil) 't enige of zijn er ook andere verschillen die van belang zijn?​
- Ik heb nog nooit gehoord van xxodd, dat is toch gewoon een merk laptopbouwers ? Zijn de ervaringen hier goed mee ? Ik vermoed van wel aangezien je het aanraad.
- valt die geheime partitie te wissen met killdisk ofzo of is ze daartegen beschermd ? (louter interesse)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie. (ondertussen al reacties)
een aantal vraagjes:

- welk effect heeft een groter toerental van de harde schijf
- welk effect heeft een grotere harde schijf cache ?
Ik vermoed dat het antwoord op deze vragen iets is trend van hetvolgende: opstarten van programma's en openen van bestanden gaat langer duren, maar eenmaal een programma loopt en het in het intern geheugen zit gaat het de ceteris paribus even snel?
- Als je 2 hypothetische situaties veronderstelt waar het intern geheugen groter is dan de vereiste som van alle actieve programma's (1Gb bijvoorbeeld), maakt het dan uit dat de overschot in de ene situatie groter is dan in de andere (2Gb versus 4Gb bijvoorbeeld)
Kan het zijn dat programma's dan meer dan de essentiële informatie in het geheugen gaan laden (dat normaal nog op de HD staat) en daardoor extra snelheidswinst boeken of maakt het niet uit ?​
- Hoe verschilt de pentium dual core van de core 2 duo ?
Is 't verschil in cashe (en ik neem aan daardoor een snelheidsverschil) 't enige of zijn er ook andere verschillen die van belang zijn?​
- Ik heb nog nooit gehoord van xxodd, dat is toch gewoon een merk laptopbouwers ? Zijn de ervaringen hier goed mee ? Ik vermoed van wel aangezien je het aanraad.
- valt die geheime partitie te wissen met killdisk ofzo of is ze daartegen beschermd ? (louter interesse)

Hoi

Het maakt in princiepe niet uit welk merk laptop je koopt, je moet er gewoon geluk mee hebben. En xxodd laptops zijn naar mijn weten best een goed merk. ( Maar dat garandeerd niets) Ik zelf heb in feite niet echt veel vertsand van de vragen die jij stelt:( Ik kijk bij het kopen van een laptop naar het geheugen, de hdd schijf, de beeld resolutie, de kloksnelheid ( GHZ ) Maar wacht even op een ander zijn antwoord. Misschien weet Frankwannet te antwoorden op jou vragen want hij heeft hier meer kaas van als ik:)

Groet,
Reindert

Is dit iets degelijks en prijs kwalitatief ?

- nVidia GeForce G105M 512MB
- ClearView TFT scherm Het 17” WXGA TFT resolutie van 1440x900
- Intel core 2 duo T9550 (hier kan ik eventueel nog wat inleveren als er andere componenten zouden moeten verbeteren)
- 4GB DDR2 667mhz
-160GB SATA 5400 RPM

voor 957euro exclusief OS inclusief btw?

Op hun website (xxodd) geven ze bij deze configuratie niet de mogelijkheid om 64bit OS te kopen ? Terwijl als ik de intel website begrepen heb die processor dat wel doet ? Of kan dit toch niet bij deze configuratie ?

bedankt alvast

Waarom wil je 64 bits Windows?
Daar heb je pas wat aan als je meer dan 4GB geheugen hebt en dat komt nauwelijks voor bij laptops in deze prijsklasse..

En ik vind het een beetje duur voor wat je er voor krijgt. Mijns inziens kun je beter een Intel processor van 2.2 GHz ofzo kiezen en dan een grotere harde schijf kiezen en wat sneller werkgeheugen..

Laatst bewerkt:
Ik wil niet per se een 64bit Windows, ik dacht eerder als het gegeven de configuratie mogelijk is waarom niet dan ? Zijn er redenen om bij 32 te blijven er van uitgaande dat ze evenveel kosten ?

Wat bedoel je met sneller werkgeheugen ? En vooral hoe moet ik dat zien op de specificaties ? een hoger aantal mhz?

Ik zal nog eens rondkijken.

Okay. Maar sneller werkgeheugen zie je inderdaad aan het aantal MHz. Nu heb je 667, probeer eens te kijken of je er ook 800 in kwijt kunt.
Maakt niet heel veel verschil maar het loopt meer in pas met de rest zeg maar..
Denk dat het beste voor je is iets van 2.2 / 2.4 GHz Intel processor (desnoods doe je een snelle AMD, scheelt in de kosten!), iets van 320 GB harde schijf, 512 mb dedicated videogeheugen en 3 of 4GB 800MHz werkgeheugen.

OK merci! Ik zal eens kijken.
Het dedicated videogeheugen, wordt daarmee het geheugen bedoeld dat in de grafische kaart zit, de 512MB uit "geforce blablabla 512 MB"
zijn er geen andere belangrijke aspecten aan de grafische kaart ?

Laatst bewerkt:
De fujitsu siemens ziet er wel leuk uit, Acer raad ik je af om te nemen. Gaan snel (en vaak) kapot, ze gaan snel piepen, kraken.. scharnieren willen wel eens kapot gaan, dat soort dingen.

Ze zeggen alleen dat er DDR3 werkgeheugen inzit, ik zou maar van DDR2 uitgaan.
Het addertje onder het gras zit hem waarschijnlijk bij het feit dat HP/Dell van zichzelf al wat duurder zijn en bij XXODD omdat ie op aanvraag gebouwd wordt.
Toshiba is meestal zo duur nog niet en is het beste merk voor laptops, verdiep je daar eens in ;)

De fujitsu siemens ziet er wel leuk uit
Ze zeggen alleen dat er DDR3 werkgeheugen inzit,ga maar van DDR2 uit

Dat is toch compleet in strijd met alle wetten op consumentenpraktijken en dergelijke ? Riskeren ze zich echt zoiets ?

Niet elke internetwinkel is even slim, en de mensen die doorgaans bij laptopshop.nl dingen kopen weten hier het verschil niet tussen, of liggen er absoluut niet wakker van.
Bovenstaande uiteraard niet generaliserend/beledigend bedoeld, voor de helpmij'ers die hier spullen kopen.

Maar de P8400 is een processor uit de serie Core 2 Duo, en die serie werkt volgens mij niet samen met DDR3. Voor zover ik weet doen alleen de Intel i7 en AMD Phenom II processors dat. En die laatste 2 zijn net nieuw, niet gemaakt en voorlopig ook nog niet interessant voor laptops omdat ze dan helemaal duur zouden worden.

Nog even een edit: ik zie dat die Fujitsu Siemens Amilo nogwat laptop uit je link werkt op werkgeheugen met een snelheid van 1066 MHz. Ik denk dat daar de verwarring is ontstaan bij laptopshop want zowel DDR2 als DDR3 kunnen op 1066 MHz werken. Bij DDR2 is dat echter de topsnelheid, bij DDR3 is dat de langzaamste variant.

Laatst bewerkt:
De fujitsu siemens ziet er wel leuk uit, Acer raad ik je af om te nemen. Gaan snel (en vaak) kapot, ze gaan snel piepen, kraken.. scharnieren willen wel eens kapot gaan, dat soort dingen.

Ze zeggen alleen dat er DDR3 werkgeheugen inzit, ik zou maar van DDR2 uitgaan.
Het addertje onder het gras zit hem waarschijnlijk bij het feit dat HP/Dell van zichzelf al wat duurder zijn en bij XXODD omdat ie op aanvraag gebouwd wordt.
Toshiba is meestal zo duur nog niet en is het beste merk voor laptops, verdiep je daar eens in ;)

Hoi,

Ik heb even bij toshiba laptops gekeken en bij sommige geven zij een garantie van drie jaar:) Maar volgens mij moet je gewoon geluk hebben met je aankoop van een laptopp. Maar heb jij een goede ervaring met toshiba?

Groet,
Reindert

Ik heb persoonlijk geen ervaring met Toshiba, maar andere Helpmij'ers en vrienden/kennissen/familie wel en die zijn er enthousiast over.
Wordt niet voor niets bestempeld als topmerk tegen een zachter prijsje dan HP vraagt voor zijn laptops.

Maar volgens mij waren we beanbag aan het helpen en gaat het even om zijn laptop..

Ik heb persoonlijk geen ervaring met Toshiba, maar andere Helpmij'ers en vrienden/kennissen/familie wel en die zijn er enthousiast over.
Wordt niet voor niets bestempeld als topmerk tegen een zachter prijsje dan HP vraagt voor zijn laptops.

Maar volgens mij waren we beanbag aan het helpen en gaat het even om zijn laptop..

Hoi,

Yep, toshiba is een echt A topmerk dat ben ik helemaal met jou eens:) Ik zelf zat te dubben welke ik zou nemen een toshiba of een hp, maar ik denk er hard over na om toch maar een toshiba te gaan nemen:) En toshiba geeft voor sommige laptops een garantie van drie jaar:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan