allround pc €1000,-

Status
Niet open voor verdere reacties.

safex

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2008
hoi,

ik wil (in de kerst vakantie) een pc gaan bouwen, zit al te kijken wat ik wil maar zit nog met wat probleempjes:
- wil 6 GB geheugen (ddr3) maar kan geen MoBo vinden dat tripple channel ondersteunt
- welk mobo + processor, ik wil ong. 4x 3000 MHz, AMD of Intel maakt me niet zoveel uit

heb tot nu toe dit, als jullie zeggen vervang iets luister ik graag!
pcbuilder.jpg

Wil met de tijd 2e grafische kaart in zetten (crosfire) dus 4 PCIe poorten zouden top zijn

Bijvoorbaad dank!

De enige chipset die dat ondersteunt is de intel X58. Daarvoor heb je een core i7 9XX nodig (niet de nieuwere versie de 8XX). De core i7 920 zou een mooie cpu voor jouw zijn. Hij draait op 2.66 ghz. Nu wilde je 4×3000 mhz maar ik kan je vertellen dat het aantal mhz totaal niets zegt. Je kan namelijk een AMD phenom 965 nemen op 3.4 ghz of een Intel i7 920 op 2.66 ghz. De core i7 is toch wel een heeeeeeel stuk sneller. Dus dat eerst.

Nu even een lijstje (klikkerdieklik)

Dit heb ik er van gebrouwen. Als ik jouw was zou ik het helemaal op losse plekken bestellen. Dat scheelt vaak een hoop. Goede prijzenvergelijkers zijn www.hardware.info en www.tweakers.net. Oja, je kan hiermee prima crossfireX draaien met dit mobo. De ruimte tussen de pci-e sloten is groot genoeg en je hebt genoeg lanes beschikbaar.

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon tot de kerstvakantie wachten met rondkijken, in 8 weken gebeurt er nog van alles qua prijzen etc.

beetje zinloos nu

1. waarom 6 gig? Uit testen blijkt dat 3 GB nog wel genoeg is
2. je mag een processor niet op kloksnelheid beoordelen, maar alleen op prestaties
3. 8 weken is veel te lang -> dus je nu hooguit orienteren maar meer ook niet
4. Het moederbord ondersteunt tegenwoordig geen triple channel, maar met name de processor. De geheugencontroller is namelijk naar de processor gegaan. Die was bij AMD al enige jaren zo, intel vanaf de i7.

Nog een rede om te wachten. Dan zijn de voorraden HD5XXX series helemaal aangevuld en dus een stuk goedkoper (mits we natuurlijk de berichtgeving mogen geloven).

ten eerste ontzettend bedankt voor de reacties!
het was inderdaad nog maar om te oriënteren en wat er zoal mogelijk is...
@swallav
Vind idd de HD5XXX nog wat te duur, maar dat zal wel veranderen zoals ik ook heb gelezen

@mars mannetje
1. had ik ook al ergens gelezen, dus ik kan beter 3 of 4 GB nemen en dan met hele hoge Timings/veel Hz?
2. hoe zie ik de prestaties van een processor? via de L2 cache?
3. zie bovenstaande
4. opgelost in vraag 1

@mrmusic
zie swallav

Nogmaals heel erg bedankt!

1. Je kijkt naar dingen die minder belangrijk zijn. Je kan RAM met hele hoge hertz nemen, maar dit zorgt ervoor dat de rest van je systeem goedkoper moet worden, waardoor je er eigenlijk op achteruit gaat. Met jouw budget zou ik voor 1333 MHz CL7 gaan.
2. Nee, bij processors moet je kijken naar reviews. Aan de specificaties kun je niet zo zien van "ja, die is beter". Voor jouw budget zou ik de Intel i7-860 nemen. Dit betekent dat je dual-channel RAM neemt; 2x2 GB RAM dus. ;)

Ik neem aan dat het besturingssysteem, speakers, toetsenbord en muis er niet bij hoeven, aangezien je die zelf niet bij je setup hebt gestopt? Kan je de computer zelf in mekaar zetten? Ik zou wel Windows 7 (64-bit uiteraard) nemen.

bedankt voor je reactie!
@Tythor Zeth:
1. ik merk dat er tussen 1333 en 1600 MHz maar ong. 10 euro verschil zit, leg ik er graag bij, dus dit is een goed geheugen voor mij?:
bij 1333 MHz
bij 1600 MHz
2. ok, dus moet naar reacties van mensen kijken en naar benchmarks dan is die van jouw idd, goed, verstandiger dan de 920 omdat deze kouder is (wil er misschien een waterkoeler op zetten, en dan kan ik hem toch wel naar 3000MHz clocken?) en zie nu ook waarom ik 1333 moet nemen, de geheugen controller in de processor...

toetsenbord, muis, Externe HDD, speakers, printer, beeldscherm (en 42"Plasma TV:love:)(moet wel even DVI naar VGA stekkertje kopen denk ik, moet nog kijken hoe ik het ga doen, mijn Tv misschien met HDMI of zo, kan de splitter er tussen uit) en Windows 7 heb ik al liggen :P

Thanks! ben er nu wel zo beetje uit denk ik, tot de kerst;)

kouder is.... waterkoeling... 1333 nemen ivm geheugencontroller in processor...

Nee, je trekt wel wat vreemde conclusies als ik dit zo mag zeggen.

Ja, met een betere processorkoeler en wat beter geheugen (de laatste 2 zijn prima) kan je de processor makkelijk naar 3-3,5 Ghz overclocken. Natuurlijk ook een degelijk moederbord kiezen.

Is jouw plasma tv wel snel genoeg om op te gamen?
Met zo'n groot scherm moet je in elk geval een heel goede videokaart nemen. Daar moet je dan echt de nadruk op leggen. HD5870 of 2x HD5850 is haast een noodzaak (of het mogelijk is met je budget is natuurlijk de vraag).

De processor: de i7 920 is langzamer dan de i7 860 die Tythor noemt. Neem die dan dus gewoon.

oke thanks voor reactie,

ga gewoon de 1333 nemen, en dat 920 kouder ding was was verkeerd, bedoelde de 860, had in een reactie gelezen dat die kouder was dan de 920.

verder gebruik ik mijn tv niet om te gamen, alleen om films te kijken en soms foto´s te laten zien, gebruik het niet vaak, maar vind het een leuke extra, eigenlijk vind ik de kwaliteit van VGA al goed, maar dan gebruik ik een splitter, en volgens mij is die dan niet zo nodig (dan kan ik de splitter weer ergens anders gebruiken)

dus ben nu helemaal tevreden:thumb: top! *gaat verder met installeren Win7*

Dat kan je best doen. Als je wilt gaan overklokken is leuk geheugen natuurlijk ook een must have. Die videokaart die ik had opgeschreven heeft een HDMI uitgang en je kan ook gelijk het geluid er doorheen sluizen. Dus wat dat betreft zit je daar veilig mee. HDMI heeft hetzelfde signaal als DVI dus die kan je heel makkelijk omzetten met een verloop stekkertje (mocht je videokaart geen hdmi hebben (lijkt me niet maar toch)). Maar nog even over dat overklokken. Daarvoor hoef je echt nog geen waterkoeling set voor te kopen. Een goede luchtkoeler zoals een Scythe Mugen 2, Coolermaast Z600* of de Prolimatech Megahalems* zijn ook zeer geschikt om mee over te klokken. Daarmee red je de 3 ghz zeker. De controller in de cpu is verder niet echt van belang. Dat is de snelheid met geheugen waarmee gegarandeerd is dat het allemaal stabiel werkt. Dat wil niet zeggen dat je 1600 mhz er niet in kan doen. Dat werkt ook prima. Oja nog even terug te komen op je andere vragen. Een cpu kan je niet beoordelen op zijn specificaties (behalve als ze uit de zelfde serie komen, bijv. core i7 9XX en de phenom II X4 reeks.). Je kan ze alleen beoordelen op benchmarks en zelfs die zijn niet helemaal betrouwbaar (maar ze komen erg in de buurt). Voor de benchmarks moet je maar even op (klik) kijken of gewoon even googlen. Dan nog even antwoord op de vraag van het geheugen. Het beste geheugen heeft een zo'n hoog mogelijke frequentie en een zo'n laag mogelijk timing (toegangstijd). Je kan over het algemeen (ja ik weet dat deze vlieger heel vaak niet op gaat) beter kijken naar een hogere frequentie dan naar een lagere timing. Maar dat is niet altijd waar. Om een of andere reden schijnt bij een phenom II de timing meer van belang te zijn. Ik hoop dat je hier wat verder mee kan.

bedankt! het is idd wel beter om hem met HDMI aan te sluiten want nu komt het geluid bij films uit pc boxen IPV mijn tv en dat stoort soms wel, ik ga de benchmarkt eens door spitten en gebruiker reviews, en moet even kijken welke grafische kaart ik neem (ik denk een HD5XXX van rond de 250 euro, zoals je me al had laten zien) maar ik denk dat ik voor de Sapphire HD5850 ga, met als enige verschil (voor zover ik het zie) giftige stoffen (maar die zitten in de Sapphire misschien ook) en het plaatje dat erop staat, maar er zit vast nog wel iets achter :P

In principe zijn de kaarten die nu beschikbaar van de HD5XXX nog allemaal standaard ontwerpen. Op alle kaarten zit nu nog gewoon de pcb, chip en koeler van AMD/ATI. Het enige verschil is op dit moment de sticker die er op zit. En ja over giftige stoffen. Het is niet de bedoeling dat je een videokaart gaat op eten. Maar ja dat heb je met praktisch elk elektronisch apparaat.

In principe zijn de kaarten die nu beschikbaar van de HD5XXX nog allemaal standaard ontwerpen. Op alle kaarten zit nu nog gewoon de pcb, chip en koeler van AMD/ATI. Het enige verschil is op dit moment de sticker die er op zit. En ja over giftige stoffen. Het is niet de bedoeling dat je een videokaart gaat op eten. Maar ja dat heb je met praktisch elk elektronisch apparaat.

Ik vind het ook een beetje duur voedsel...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan