• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als cel in tekst bepaalde woorden bevat dan ....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nynke02

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 apr 2021
Ik kom helaas niet uit een functie.

Ik heb in 1 kolom een aantal statussen staan die aangeeft of iets afgekeurd, afgehandeld, of ontvangen is, echter de specifieke tekst kan altijd wat afwijken, het enige wat altijd in zo'n cel staat is de tekst "Afgekeurd.... of "Afgehandeld ... " Ontvangen" ) de woorden staan dus ook niet altijd vooraan in de cel.
Hoe kan ik in een andere kolom toch dit "splitsen", het lukt me wel als ik zeg maar 2 keuzes had, want dan doe ik dit:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("Afgek";B2;1));"Niet afgekeurd";"Geheel afgekeurd"), maar ik weet niet hoe ik hier dus een geneste functie van moet maken

Dus als de tekst bevat: "Afgek" dan "Geheel afgekeurd" ; als de tekst bevat "ontvangen" dan "Openstaand" ; of als de tekst bevat "Afgeh" dan Afgehandeld.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Bijlagen

Zoiets misschien?
Code:
=ALS.FOUT(KIEZEN(MAX(ISGETAL(VIND.SPEC({"Afgek";"ontvangen";"Afgeh"};A2))*{1;2;3});"Geheel afgekeurd";"Openstaand";"Afgehandeld");"")
Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie) als je geen Excel 365 gebruikt.

Of:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC({"afgek";"afgeh";"ontvangen"};A2);{"Geheel afgekeurd";"Afgehandeld";"Openstaand"});"")

Zoiets misschien?
Code:
=ALS.FOUT(KIEZEN(MAX(ISGETAL(VIND.SPEC({"Afgek";"ontvangen";"Afgeh"};A2))*{1;2;3});"Geheel afgekeurd";"Openstaand";"Afgehandeld");"")
Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie) als je geen Excel 365 gebruikt.

------

Super dit werkt, dank je wel!

Of:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC({"afgek";"afgeh";"ontvangen"};A2);{"Geheel afgekeurd";"Afgehandeld";"Openstaand"});"")

-----------------------

Ook deze code werkt, ben dus nu 2 manieren rijker, zal eens goed de formule "lezen" zodat ik hem ook goed snap. Dank!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan