• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als dan formule (denk ik)

ronvds

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2018
Hallo, wie wil mij helpen. Ik wil in kolom F het bedrag +75 als aan de volgende 2 voorwaarden wordt voldaan:
1) In kolom D Uniserver staat vermeld en
2) in kolom E een + staat

Als in kolom E een - staat moet het bedrag -75 worden en als er niets staat moet het leeg blijven of 0 worden.

Misschien is er een nog makkelijkere manier om dit zelfde resultaat te krijgen, maar die weet ik in elk geval niet. Wie wil mij helpen?

Bedankt vast,
Ron

Bijlagen

In de categorie "of een makkelijkere (andere) manier heb ik gebruik gemaakt van ene tabelletje voor projecten en de functies INDEX en VERGELIJKEN en om fouten af te vangen de functie ALS.NB.

Dat leidt tot de volgende formule

Code:
=ALS.NB(INDEX(TblProjecten;VERGELIJKEN(D6;TblProjecten[project];0);VERGELIJKEN(E6;TblProjecten[#Kopteksten];0));0)

De ALS.NB zorgt dat als er via de index functie geen geldig resultaat is dan een 0 wordt gebruikt in de cel, via cel opmaak heb ik gezorgd dat de cel toont als leeg.

binnen de index functie zorgt de eerdere vergelijken functie dat de regel met het juiste project wordt gekozen.

de tweede vergelijken functie zorgt dat de kolom + of - wordt gekozen voor het juiste bedrag.

Als kolom D of E leeg is of er staat in D een project dat niet in het tabelletje staat dan ontstaat een #NB fout en treedt de Als.NB in werking.

Het voordeel van werken met een tabelletje ipv een als functie is dat je vrij eenvoudig nieuwe projecten aan dat tabelletje kan toevoegen en dan de formule niet hoeft aan te passen.

Wanneer je gebruikt maakt van een ALS functie dan moet je voor elke nieuw project ook een nieuwe ALS functie opvoeren en bij meer dan 4 a 5 keuzes wordt het dan al snel een lange en onoverzichtelijke formule.
vandaar mijn keuze om voor deze mogelijkheid te kiezen

Bijlagen

Goedemorgen, dank jullie wel voor je snelle reactie. Ik zie nu dat ik niet volledig ben geweest met mijn verzoek. Mijn oprechte excuses.

Nu wel correct (volgens mij) en volledig Ik wil in kolom C het bedrag +€75 als aan de volgende 2 voorwaarden wordt voldaan:
1) In kolom A Uniserver staat vermeld en
2) in kolom B een + staat
3) Als in kolom C een - staat moet het bedrag -€75 worden en als er niets staat moet het €0 worden.
De bedragen worden gevonden in de sheet uurtarief

Misschien is er een nog makkelijkere manier om dit zelfde resultaat te krijgen, maar die weet ik in elk geval niet. Dus nogmaals het verzoek. Wie wil mij helpen?

Bijlagen

Dan wordt het d.m.v. power query zoiets.
Je voorbeeldje klopt volgens mij weer niet.

Bijlagen

Allereerst iedereen weer heel erg bedankt voor de snelheid en moeite!

@AHulpje Als ik copy-paste doe, komt bij mij in de kolom B6 als er niets ingevuld staat, geen 0 tevoorschijn. Dat blijft dan leeg. Ik neem jouw formule 1:1 over, maar helaas niet zoals in jouw voorbeeld een 0. Check check double check of er een fout zit in de formule met overnemen, maar die kan ik niet ontdekken. Er staat wel een driehoekje bij die cel.

Plaats jouw document met eventueel alleen die ene rij waarin het volgens jou fout gaat eens hier.

Kies bijvoorbeeld celopmaak Valuta, en bedragen rechts uitlijnen staat ook een stuk beter.

Terug
Bovenaan Onderaan