• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als dan formule in combinatie met lijst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilcovandrie

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2012
Een goede avond dames en heren,

Ik ben op zoek naar een formule die mij helpt bij het volgende. Ik heb een lijst aangemaakt met diverse waarden in B1. De lijst bestaat uit: (als voorbeeld) C1 = auto, C2 = trein, C3 = vliegtuig. Dus in mijn lijst kan ik kiezen tussen auto, vliegtuig en trein. Daanaast vertegenwoordigen zij een waarde. Dus ik heb D1 = 1, D2 = 2 en D3 = 3. Vervolgens wil ik met mijn berekening in E1 dat rekening gehouden wordt met welke keus er gemaakt is, de auto trein of vliegtuig.

Dus nu we trein invullen moet mijn formule in E1 gaan rekenen met waarde 2. Hoe ga ik dus het als dan gebeuren combineren met een aangemaakte lijst?

Hopelijk kan iemand mij helpen~!

Als het in het werkelijke bestand ook maar om 3 a 4 onderwerpen gaat, zou je in E1 ook nog deze formule kunnen gebruiken:
Code:
=SOMPRODUCT((B1={"Auto";"Trein";"Vliegtuig"})*({1;2;3}))
Succes,

Dat lijkt er inderdaad aardig op, alleen loop ik nu even vast omdat de trein, vliegtuig, auto etc op een ander blad staat. als ik dan de 'blad vliegtuigen'$ etc toevoeg, gaat er iets mis in de lijst. Dus misschien moet ik zeggen dat de lijst op blad 1 staat, vervolgens de keuzemogelijkheden en de waarden op blad 2. Vervolgens moet die vandaar uit dat doen wat jouw formule nu idd doet.

Trouwens met die simpele is het ook al gelukt, die andere is meer voor als je een lijst hebt denk ik van 50 bijv. nu had ik er maar 5 toe te voegen. maar het is wel goed om die andere erbij te houden, want die kan zeker nog van pas komen. Bedankt.

Als je een validatielijst wil opzetten waarvan de gegevens op een ander blad staan kan je met een naambereik gaan werken.
Maak je ook nog een naambereik aan waarbij de voorwerpen en de waarden die erbij horen invallen dan kan je die ook gebruiken in de vert.zoeken formule.
Zie voorbeeld.

Als je verder geen vragen meer hebt, wil je de vraag dan op opgelost/afgehandeld zetten? (bij de 1e vraag)

Succes,

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan