• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als dan formule op leeftijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco2016

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2016
wat ik graag zou willen is dat ik aan de hand van de geboortedag van de persoon een waarde 17,50 of 27,50 ga toekennen wanneer de geboortedatum onder 31-12-1952 ligt.
dit dacht ik met de als-dan te doen maar het lukt mij niet.

Dus kan dit wel met deze formule

Excel ziet een datum als een getal, dus in de formule moet je het getal gebruiken.
Code:
=ALS(A1<19360;17,5;27,5)

19360 = 1-1-1953

Kan ook wel zonder If

Code:
=17,5+10*(DATEVALUE("31-12-1952") > A1)

Je geeft niet aan wanneer de voorwaarde waar is en het is beter om een bestandje bij te voegen dan heb je geen problemen met de taal van een formule. DATEVALUE zal wel DATUMWAARDE zijn.

als dan formule op leeftijd en erelid (aanvullende vraag

ik heb gelukkig snel antwoord gekregen en het werkt. op mijn vraag over een selectie van geboortedag =ALS(A1<19360;17,5;27,5) ware het niet dat ik daarop nog een vraag heb.

Ik heb met de formule inderdaad een keuze kunnen maken, zodat ze de hoogte van het contributiebedrag kunnen zien wat verderop in de formule als totaal meegerekend wordt.
Dat ging ook goed maar nu willen ze een erelid weer uitsluiten van contributie, dus hierbij een aanvullende vraag als ik een selectie gemaakt heb uit de geboortedagen, kan ik dan ook nog een keer filteren op een erelid die dan geen 17,50 of 27,50 euro hoeft te betalen

nb
en hoe krijg ik het ingesteld als de vraag beantwoord is al opgelost

Stel dat je in kolom B hebt staan of iemand erelid is dan wordt de formule

=ALS(B1="erelid";0;Als(A1<19360;17,5;27,5))

Je kan rechtsboven je vraag instellen of de vraag is opgelost.

Er kunnen nog wat haakjes ui de formule. ;)

Slechts 2 erui kunnen slopen maar gaat nu een stuk sneller:d

om hierop in te haken, ik ben eruit met de formule van sjonr, bedankt allen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan