• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als dan functie: Gelijke waarden? In andere cel berekening

• Onderwerp starter Onderwerp starter jk88
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jk88

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2011
Het is wat ingewikkeld te formuleren, maar ik wil een als dan formule gaan toepassen op het volgende (voorbeeld), betreft een urenformulier:
- Ik heb in cel A1 de waarde "Henk" staan
- De waarde "Henk" komt in A45 en A69 nogmaals terug
- In kolom B staat het aantal uren dat iemand heeft gewerkt
- In kolom C staan de kosten per uur (deze staat normaal in een ander xls bestand, maar maakt voor het voorbeeld denk ik niet uit)
- Nu wil ik dat in B1 alle uren van "Henk" (dus B45 en B69) komen te staan.

Dus stel: Henk heeft in B45 drie uur gewerkt en in B69 vier uur dan komt in B1 dus zeven uur te staan

Hetzelfde moet gebeuren bij Piet, Kees, Klaas, etc.

Iemand enig idee hoe ik de als dan formule moet formuleren?

dan klik je op B1 en typ je daar:
=SOM(B45+B69) (je kunt ze ook selecteren)

dan klik je op B1 en typ je daar:
=SOM(B45+B69) (je kunt ze ook selecteren)

Bedankt voor je reactie. Maar wat ik opschreef is uiteraard een voorbeeld. Het werkelijke document is zeer groot en er worden meerdere malen namen toegevoegd en verwijderd. Handmatig berekenen is geen doen.

je wilt dus een formule waar je een naam invult en die vervolgens alle uren die achter zijn naam(ofhankelijk waar zijn naam staat) staan optelt.

Sorry daar kan ik je niet mee helpen.

je wilt dus een formule waar je een naam invult en die vervolgens alle uren die achter zijn naam(ofhankelijk waar zijn naam staat) staan optelt.

Sorry daar kan ik je niet mee helpen.

Klopt. De naam "Henk" staat op A1 maar kan daarnaast ook nog op 3 plekken voorkomen, hetzelfde geldt voor zo'n 30-40 andere namen. Ik wil hebben dat op B1 alle uren die "Henk" op diverse regels maakt bij elkaar worden opgeteld middels een als dan functie (of een andere mogelijkheid als dat makkelijker is, evt. VBA).

Ik denk zelf dat het met een combinatie van Als dan functie en de Verticaal zoeken functie wel moet lukken. Maar geen idee hoe.

Laatst bewerkt:
dat kan met som.als(a1:a80;a1;b1:b80)

Ik ben nu zelf ook 4 uur non stop aan het puzzelen geweest en ik kwam uiteindelijk op =SOMPRODUCT. Dit lijkt ook te werken in eerste instantie. Wat is het verschil tussen SOM.ALS en SOMPRODUCT?

De volledig correcte statement zou zijn: vermenigvuldigd twee kolommen en telt vervolgens de resultaten bij elkaar op, natuurlijk.

2 8
3 7

sumproduct geeft dan 2x8 + 3x7 = 37. Overigens kan sumproduct dus wel "misbruikt" worden om hetzelfde resultaat te verkrijgen als som.als:
door een vergelijking op te nemen die resulteerd in 0 of 1 en daarmee te vermenigvuldigen krijg je hetzelfde effect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan