• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Als, dan, van - tot

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

GeSwi

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2025
Hallo,

Een vraagje aan jullie.

Ik heb over bijgaand bestand een vraag. Hopelijk kan ik het een beetje duidelijk formuleren.

Ik vul op het blad "opdrachtbon" een trede in (B t/m P) in cel D15.
Ook vul ik op hetzelfde blad in cel C15 het aantal kilometers in.

Hoe kan ik Excel:
1. laten verwijzen naar blad "tarieven de Haas" en daar de kolom laten kiezen van de trede die ik heb ingevuld
(in het voorbeeld G dus kolom I)

2. om vervolgens de kilometers binnen een bepaald bereik te kiezen
(in het voorbeeld 154 dus rij 19)

3. en zo op de juiste cel uit te laten komen
(in het voorbeeld zou dit I19 van blad "tarieven de Haas" zijn)

4. en dit bedrag te laten zien in cel F15 van blad "opdrachtbon"

Alvast super bedankt voor jullie hulp!

Groet!

Bijlagen

Dit kan met onderstaande formule bestaande uit de functies INDEX() en VERGELIJKEN()

Code:
=INDEX('Tarieven de Haas'!$D$4:$R$83;VERGELIJKEN(C15;'Tarieven de Haas'!$A$4:$A$83;1);VERGELIJKEN(D15;'Tarieven de Haas'!$D$2:$R$2;0))

De eerste set gegevens binnen de INDEX functie verwijst naar de tarievenmatrix.

De 2e set met de eerste VERGELIJKEN Functie zoekt de juiste regel op voor het aantal km, daarbij wordt alleen gezocht in kolom A. Bij 154 km wordt 151 als juiste waarde gezien omdat als derde deel van de functie wordt aangegeven om de eerste waarde te kiezen die kleiner (of gelijk) is dan het werkelijke getal
(de 1 op het einde van de formule)
De 3e set van index is de 2e vergelijken functie en daar wordt de kolom bepaald, waarbij alleen een exacte overeenkomst geldig is. (de 0 op einde van de formule)

Bijlagen

Yes!
Super fijn!
En bedankt voor jullie snelle reacties!

Nog een korte vervolgvraag..
Ik heb nu ook tijden toegevoegd in het Excel.

Als ik in cel C31 geen (start)tijd heb ingevoerd, zou ik willen dat hij de tijd over neemt uit cel C26.

Weten jullie daar ook de formule voor?

Alvast weer hartelijk dank!

zonder voorbeeldbestandje begin ik er zelfs niet aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan