• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als dan verwijzen = datum(A5) + X ;

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan01

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2020
Hallo allen,

Ik heb eigenlijk 3 vragen van 'acties' die afhankelijk maar in een en hetzelfde document moeten gebeuren.

1. ALS/DAN functie
Wij willen in ons bedrijf graag dat Excel automatisch uitrekent tot wanneer een product houdbaar is vanaf oogst/binnenkomst.

Ik heb al aardig wat tekst/filmpjes hierover gezien, alleen deze wijken allemaal net wat af van wat wij willen, waardoor het mij niet lukt zelf een MACRO code te schrijven.

Wat we dus willen zien is dat: ALS de productnaam (kolom E) = soort 1, dan is kolom J (=Techn. houdbaar tot): de Datum van oogst/binnenkomst (kolom a) + aantal dagen dat soort 1 houdbaar is (blad 2 kolom B). En dit dan voor elk soort dat wij hebben (34 in totaal) en alle rijen die in blad 1 staan.

2. Kleur (Techn. houdbaar tot) afhankelijk van datum vandaag
Tevens willen wij in één oogopslag kunnen zien of een product nog houdbaar is of niet. Dit willen wij doen door middel van de kleuren (groen: nog 2 dagen of langer houdbaar; oranje: nog één dag houdbaar; rood; alle producten van vandaag of voor vandaag).

Het idee is dan om automatisch de kleur uit te laten voeren a.d.h.v. de dag van vandaag gekoppeld aan de datum van 'techn. houdbaar tot'.

3. Automatisch invoeren wijziging kolom j (abs. houdbaar tot)
De keurmeesters kunnen door middel van keuringen een andere houdbaarheidsdatum vaststellen dan 'officieel' voor een product staat. Zij kunnen deze na keuring invullen in kolom j 'abs. houdbaar tot' . Om in de gaten te houden of deze keuring actueel is, willen we dat wanneer iemand de kolom 'abs. houdbaar tot' invult of veranderd, er automatisch een datum/tijd van wijziging van die bewuste kolom verschijnt in kolom l. Ook hier zijn filmpjes voor, maar het lukt mij niet om de code werkend te krijgen.

--

Een hoop vragen, van iemand die VBA erg interessant (maar nog lastig te lezen) vind.

Zou iemand mij kunnen helpen met (een van) bovenstaande vragen?

Ik hoor het graag.

Bijlagen

Daan,

Voor vraag 1 heb je alleen een tabel nodig en verticaal zoeken, dus geen VBA

Voor vraag 2 kun je met Voorwaardelijke Opmaak uit de voeten, dus ook zonder VBA

Vraag 3 doorgrond ik na twee keer lezen nog niet.

Vraag 1: De tabel is er al, dus dit is dan de formule: =A3+VERT.ZOEKEN(E3;Blad2!$A$3:$B$9;2;ONWAAR). Geen ALS dus, en al helemaal geen macro nodig. Wel straks de tabel aanpassen, want je hebt het over 34 rijen, en die staan er nu niet.
Vraag 3 kun je zo oplossen:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 10 Then
        If IsDate(Target.Value) Then Target.Offset(0, 1) = VBA.Environ("UserName")
    End If
End Sub

Ik ben enorm geholpen door jullie input. Wist niet dat het ook 'makkelijker' kon. Dank je wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan