• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als deel van cel voorkomt in andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

SanneAnne

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 dec 2021
Ik kom er niet helemaal uit.

In tabblad 1 heb ik een lijst met achternamen. In tabblad 2 heb ik ook een lijst waarbij kolom A een naam bevat met voornaam, voorletters en achternaam en kolom B extra informatie (bv appel, peer, perzik).

Nou wil ik graag in tabblad 1 een kolom maken waarbij ik wil dat hij de waarden van de cel in kolom B laat zien (als voorbeeld appel, peer of perzik) laat zien indien de achternaam voorkomt in de cel van kolom A van tabblad 2.

Bv achternaam Jansen in cel C1 (tabblad 1) komt voor in de lijst van tabblad 2 en staat in cel A31 (dat volledig bv 'Irene I. Jansen' is). Vervolgens laat hij in cel C2 (Tabblad 1) dan de waarden uit cel B31 zien (tabblad 2) dat dan bv perzik is.

Hoe doe ik dit? Ik krijg continue foutmeldingen.

Welkom. Plaats s.v.p. een representatief Excel voorbeeld. Geef hierin aan hoe je werkblad eruit ziet, wat je eventueel hebt geprobeerd, en wat je wil bereiken voor een aantal regels.

En welke Excelversie gebruik je?

Als ik je vraag een beetje begrijp kan dit met vertikaal zoeken.

Blad 1 staan in kolom A de namen, in kolom B zet je dan de volgende formule =VERT.ZOEKEN("*"&A1&"*";Blad2!A:A;1;0) en trek deze door naar beneden

Er wordt dan in Blad 2 gezocht naar een wildcard + celwaarde + wildcard, de laatste '1' in de formule geeft de kolom aan die wordt weergegeven. Als je hier 3 van maakt en je verandert A:A in A:C (t/m derde kolom) wordt de waarde in kolom C weergegeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan