• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als deel van tekst voorkomt waarden optellen.. hoe doe ik dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mlies01x

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 aug 2015
Het volgende heb ik werkend:
Ik heb een Totaal tabblad met daarin de sommen uit de andere tabbladen

Daarnaast heb ik Tabblad Q1 (enQ2 Q3 Q4 voor de andere kwartalen met bv) met bv:

kolom B kolom C

abonnement spotify 6,00
abonnement spotify 6,00
abonnement qmusic 10,00
abonnement radioabc 20,00

op mijn totaal-blad tel ik uit die tabbladen de kosten op.
=SOM.ALS('Q1'!B:B;$B$5;'Q1'!C:C)
Deze formule gebruik ik en die werkt goed.
In B5 staat bv "abonnement spotify" en hij telt keurig 12,00 op. So far so good.

Maar.. nu wil ik eigenlijk dat als ik in B5 "abonnement" intype hij 42,00 optelt. Alles waar abonnement in voorkomt.
Nu zit ik al een uur te zoeken.... en te proberen

Hoe doe ik dit?? Wie heeft een idee??

Zet in B5 abonnement* i.p.v. abonnement

Laatst bewerkt:
Invoeren via Ctrl-Shift-Enter:
Code:
=SOM(ALS(LINKS(Q1!B1:B20;10)=B5;Q1!C1:C20))
Best in formules als bereik geen hele kolommen gebruiken als je maar een beperkt gedeelte van die kolommen nodig hebt.
In plaats van het volledige woord 'Abonnement' kun je natuurlijk ook bv. alleen de eerste 4 letters ervan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Zoals Radar al aangeeft kan je met jokertekens aangeven dat een deel van de cel deze waarde moet bevatten:

Code:
=SOM.ALS('Q1'!B:B;"*"&$B$5&"*";'Q1'!C:C)

Laatst bewerkt:
@abevleeming,
Natuurlijk, daarom is jouw bericht ook dubbelop.
Mijn reactie was ingegeven door het feit dat op blad Q1 in kolom B ook andere gegevens dan abonnementen zouden kunnen staan. Mijn oplossing geeft dan het totaal van de abonnementsgelden, mits de omschrijvingen allemaal met het woord Abonnement beginnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan