• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als een getal groter of kleiner is dan de grenswaarde dan ...

• Onderwerp starter Onderwerp starter IvM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IvM

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2023
Hoi,
Jullie hebben mij in het verleden super geholpen dus ik hoop dat het nu weer lukt.

Ik heb 20 getallen en aan de hand van het gemiddelde van die getallen komen grenswaarden op +- 7,5% en 15%.
Nu zou ik graag willen dat Excel voor mij het aantal aangeeft wat buiten die 2 grenzen valt in cel F19 en F20.

Hebben jullie eventueel ook tips voor de sheet in zijn geheel? Ik moet hem gaan valideren als hij af is...
Alle tips zijn welkom :)

Bedankt alvast!!!

Bijlagen

Zo wellicht voor aantallen afwijkingen van +/- 7,5% t.o.v. gemiddelde?
Code:
=AANTAL.ALS(B3:B22;"<="&GEMIDDELDE(B3:B22)*(1-7,5%))+AANTAL.ALS(B3:B22;">="&GEMIDDELDE(B3:B22)*(1+7,5%))
Voor 15% kom je er zelf wel uit denk ik nu...

N.B. zie voorbeeld Emiel :)

zoek je zoiets?

Zo simpel kan het dus zijn... ik zat steeds met =<E8 oid maar dan zonder de haakjes en kreeg steeds een foutmelding.
Soms snap ik nog altijd niks van de "basis" regels van Excel.
Bedankt!:D

Nog een optie voor je voorbeeld (cel F19):
Code:
=SOMPRODUCT((B3:B22<=E8)+(B3:B22>=E9))

Voor de gein nog een flexibele Excel 365 optie, heb je al die tussenberekeningen niet meer nodig:
Code:
=LET(b;B$3:B$322;g;GEMIDDELDE(b);p;7,5%;SOMPRODUCT((b<=(1-p)*g)+(b>=(1+p)*g)))

Laatst bewerkt:
Voor de gein nog een flexibele Excel 365 optie, heb je al die tussenberekeningen niet meer nodig:
Code:
=LET(b;B$3:B$322;g;GEMIDDELDE(b);p;7,5%;SOMPRODUCT((b<=(1-p)*g)+(b>=(1+p)*g)))

Daar snap ik dus helemaal niks van haha

Er komt nog een extra formule in dat als het gemiddeld gewicht lager is dan 80 dat er andere eisen gelden dus dan is die tussenstap wel nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan