• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als een waarde voorkomt, dan specifieke tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

DonCarillon

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2015
Ik heb een vraag waar ik helaas niet volledig uit komt.

In een table met verschillende waarden [1, 2 en 3] wil ik controleren of specifieke waarden voorkomen, zo ja, dan een specifieke tekst tonen.

Specifiek:
als waarde 1 voorkomt, dan 1 tonen
als waarde 1 voorkomt, dan 1 tonen. ANDERS Als waarde 2 voorkomt, dan 2 tonen.
als waarde 1 voorkomt, dan 1 tonen. ANDERS Als waarde 2 voorkomt, dan 2 tonen. ANDERS Als waarde 3 voorkomt, dan 3 tonen.

Ik heb nu de volgende formule bedacht, maar dit bepaald slechts of 1 waarde voorkomt.
Code:
=ALS(ISNB(VERGELIJKEN(1;A2:A4;0));"waarde komt niet voor";"hoogste waarde is 1")

Weet iemand hoe dit op te lossen?

In bijgesloten bestand heb ik bovenstaande situatie uitgewerkt.
Bekijk bijlage waarden + bijbehorende tekst.xlsx

Bedoel je zoiets?
Code:
=ALS(ISNB(VERGELIJKEN(3;A2:A4;0));ALS(ISNB(VERGELIJKEN(2;A2:A4;0));ALS(ISNB(VERGELIJKEN(1;A2:A4;0));"waarde komt niet voor";"hoogste waarde is 1");"hoogste waarde is 2");"hoogste waarde is 3")

Ja, dit is precies wat ik zoek!

Ontzettend bedankt voor de snelle reactie. Een fijne (werk)dag :thumb:

@conseclusie

Is dat ook mogelijk met waarden, anders dan 1/2/3 (zeg appel, peer, bloemkool)?

Nog eentje dan.
Matrixformule (afsluiten met CTRL SHIFT ENTER):
Code:
=ALS.FOUT("Hoogste waarde is "&GROOTSTE(ALS($A$2:$A$4={1\2\3};{1\2\3});1);"waarde komt niet voor")

Altijd al gedacht ;), vandaar natuurlijk: toffe peer !

Eigenlijk had mijn antwoord moeten zijn "Appels, nog Peren en daarom is Bloemkool de hoogste waarde".

Maar voor de formule mag de volgorde (van hoog naar laag) Peer, Appel, Bloemkool

Eigenlijk had mijn antwoord moeten zijn "Appels, nog Peren en daarom is Bloemkool de hoogste waarde".
Dat moet dan toch zeker zijn: "Appels noch Peren en daarom is Bloemkool de hoogste waarde"

Je bedoelt waarschijnlijk 'noch' in plaats van 'nog'.

Gebruik de matrixformule:

PHP:
=MAX(MATCH(A1:A30;{"bloemkool";"appel";"peer"};0))

En als je een tekstwaarde wil tonen:

PHP:
=INDEX({"bloemkool";"appel";"peer"};MAX(MATCH(A1:A30;{"bloemkool";"appel";"peer"};0));1)

Laatst bewerkt:
Ik kom uit op deze:
Code:
=ALS.FOUT("De hoogste waarde is "&ZOEKEN(1E+23;VERGELIJKEN({"Peer";"Appel";"Bloemkool"};A2:A8;0);{"Peer";"Appel";"Bloemkool"});"Niet gevonden")

Bijlagen

Gebruik de matrixformule:

PHP:
=MAX(MATCH(A1:A30;{"bloemkool";"appel";"peer"};0))

En als je een tekstwaarde wil tonen:

PHP:
=INDEX({"bloemkool";"appel";"peer"};MAX(MATCH(A1:A30;{"bloemkool";"appel";"peer"};0));1)

Waarschijnlijk vergeet ik een stap, maar bovenstaande krijg ik niet werkend..
Onderstaande code werkt wel
Code:
=INDEX({"bloemkool";"appel";"peer"};MAX(ALS.FOUT(VERGELIJKEN(A2:A9;{"bloemkool";"appel";"peer"};0);-1));1)

Ik kom uit op deze:
Code:
=ALS.FOUT("De hoogste waarde is "&ZOEKEN(1E+23;VERGELIJKEN({"Peer";"Appel";"Bloemkool"};A2:A8;0);{"Peer";"Appel";"Bloemkool"});"Niet gevonden")
Deze optie werkt perfect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan