• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS.EN combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanzel

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2005
Beste,

In de bijlage kunnen jullie een formulier vinden. Het is een beoordelingsformulier van een bepaalde afdeling. Dit gaat gepaard met een score die gehaald kan worden. Echter is het de bedoeling bij 2 x of meer een score van 1 dat de smiley ongeachte de gemiddelde score oranje wordt (waarde "K"). Zodra er 4 of meer keer een score van 1 gehaald wordt de smiley rood wordt.

Momenteel staat deze formule in cel E3: =ALS(K19="0";"J";ALS(K19>3,33;"J";ALS(K19>=3;"K";"L")))

Gr, Hanzel Bekijk bijlage Zelfaudit productie (2).xlsx

Volgens mij moet deze formule het kunstje doen..

Code:
=ALS(AANTAL.ALS($K$6:$K$18;1)>=4;"L";ALS(AANTAL.ALS($K$6:$K$18;1)>=2;"K";ALS(K19="0";"J";ALS(K19>3,33;"J";ALS(K19>=3;"K";"L")))))

gebruik aantal.als() om het aantal 1 scores te testen
omdat je groter dan 4 en groter dan 2 wilt testen moet je beginnen met groter dan of gelijk aan 4 want als je begint met groter dan en gelijk aan 2 begint dan is 4x 1 score ook een geldige waarde en blijft de smiley geel ofwel de waarde K.

Hey,

Bedankt voor de formule. We zijn nu al een stap verder. Echter dient zich het volgende probleem aan. Zoals je in de nieuwe bijlage zult zien is de score 2.60. Hier had hij dus een rode smiley moeten geven. In plaats daarvan wordt ie oranje. Blijkbaar wordt de gemiddelde score hier overruled door het totaal aantal scores 1.
We komen er niet uit.

Gr, Hanzel Bekijk bijlage Zelfaudit productie (2).xlsx

ah, sjips niet goed genoeg getest.. ik doe nog een poging..

nieuwe ronde nieuwe kansen.. volgens mij klopt de formule nu.. de formule is ook redelijk overzichtelijk gebleven

Code:
=ALS(OF(F19>=4;K19<3);"L";ALS(OF(F19>=2;EN(K19>=3;K19<3,33));"K";ALS(K19>3,33;"J";"")))

het resultaat is ook dat als er geen score is er ook geen smiley staat (er stond een groene smiley als niks is ingevuld), mocht je toch graag die groene smiley willen bij een leeg formulier dan kun je aan het eind van de formule de "" vervangen door "J"

Ik ben ook zo onbescheiden geweest een aantal formules te vereenvoudigen en de voorwaardelijke opmaak op te schonen want die was wat vervuild. op zich kun je zelf kiezen welke je overneemt en welke niet, maar tijdens het testen zag ik wat dingen waarvan ik vond dat het handiger kon

andere aanpassingen zijn:

- kolom D (score 0) bevat een als formule die zorgt dat daar automatisch een x verschijnt als niet 1,2 of 4 is aangekruist. het lege formulier start dus altijd met een hele lichtblauwe kolom
- voorwaardelijke opmaak die zorgt dat als je op 2 plaatsen op dezelfde regel een X zet dat de cellen dan rood worden
- De gemiddelde formule in K19 aanzienlijk vereenvoudigd (kennelijk wil je een 0 score niet meewegen en is de minimale score 1)

ik hoop dat in elk geval de gevraagde formule je aanstaat en de andere wijzigingen ook.. let me know..

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan