• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als, En formule tussen twee tijden, dan waarde uit bepaalde cel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

samabert

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
301
Hallo forumleden,

Om een specifieke data validation lijst volgens de tijd van de dag zichtbaar te maken in het werkblad “shift” zoek ik nog een formule die volgende zou moeten uitvoeren.

Werkblad “Nacht” cel F5 een formule die:

Voor de tijd van 07:00 tot 15:00 de cel waarde uit E2 weergeeft. (Morgen shift)
Voor de tijd van 15:00 tot 23:00 de cel waarde uit F2 weergeeft. (Middag shift)
Voor de tijd van 23:00 tot 07:00 ( de volgende dag) de cel waarde uit G2 weergeeft. (Nacht shift)

Het updaten van de tijd in cel D1 gebeurt via de code:
"Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)"
Indien dit niet de correcte manier is om de tijd te updaten, hoor ik graag hoe het anders kan.

Verdere uitleg in werkblad “Nacht”

Alvast bedankt.
Marc
 

Bijlagen

  • DataValHidden_list_shift.xlsm
    30 KB · Weergaven: 35
zo?

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

    Application.EnableEvents = False
    Range("D1").Value = Format(Now(), "hh:mm:ss")
    Select Case Hour([D1])
        Case 23
            [F5] = "3/1"
        Case Is >= 15
            [F5] = "2/1"
        Case Is >= 7
            [F5] = "1/1"
        Case Is >= 0
            [F5] = "3/1"
    End Select
    Application.EnableEvents = True
    
End Sub
 
SjonR,

Dat ziet er goed uit, ik heb de code in mijn werkblad geplaats en ga het nu verder testen.
Ik hou je zeker op de hoogte.

Alvast bedankt voor je hulp.

Marc
 
SjonR,

Ondertussen met jouw code bezig geweest. Dit oplossen via code vind ik wel een goed idee, maar:
Het resultaat van jouw code is tekst, dit zou de dynamische waarden die in respectievelijk, E2 of F2 of G2 staan moeten zijn, want dat is het resultaat van een andere formule in F6.

Ik heb het een beetje aangepast en toch nog gebruik gemaakt van een extra formule in F6, volgens het resultaat van jouw code. Nu krijg ik de waarde uit E2, F2 en G2.
Tot hier werkt het met de data validatie lijst in “shift”, al is het omslachtig, ik weet niet of het eenvoudiger kan?

Bijkomend probleem is de calculatie van de formule in F6, ik heb geprobeerd om dit via code te laten verlopen, maar ik loop hier op vast.

Een ander probleem waar ik niet bij stilgestaan heb is dat als één datavalidatie lijst gebruikt is, vb 1/1, 1/2 is en de volgend tijd blok is aangebroken de lijst, vb 2/1 ,2/ zou moeten volgen.
Heb jij soms ook voor dit een oplossing of idee?

In werkblad “shift” zal je zien dat tot als voorbeeld, 23:00h de lijst 2/1 enz. zichtbaar is.
Dit zou nu na 23:00h de lijst 3/1 enz. moeten zijn.

Waarschijnlijk is het niet haalbaar.

Nieuw voorbeeld met de aanpassingen en uitleg in.

Toch nogmaals bedankt voor je hulp.

Marc
 

Bijlagen

  • DataValHidden_list_shift_2.xlsm
    32,9 KB · Weergaven: 35
Begin eens met structuur in jouw werkbladen. Alles zweeft ergens en er zijn geen kolomkoppen te vinden.
 
VenA,

Hierbij een aangepast voorbeeld.
Dit werkblad is maar een opzet om te testen en heeft niets met het finale werkblad te maken.

Shift1 is het werkblad van hoe het in werkelijkheid gaat gebruikt worden:
Dit is een blad waar personen opmerkingen kunnen inschrijven op hun naam met datum en tijd en shift met een volgnummer per opmerking.

In het voorbeeld (werkblad Shift) staan nu al opmerkingen, shift en volgnummer , 3/1 & 3/2.
Als je in cel B6 nu een shift en volgnummer wil aanklikken, kan je niets anders kiezen dan 3/3. Dit is het resultaat van de formules in werkblad “ Nacht”
Via code wordt nagezien welke periode van de dag het is om vervolgens een lijst te kunnen gebruiken uit werkblad “Morgen of Namiddag of Nacht”
Dit werkt voor een deel.

Maar het is de bedoeling dat als voorbeeld het 07:00 is geworden en iemand wil iets noteren hij de lijst van de shift morgen te zien krijgt, ma.w. 1/1, 1/2 enz.

Zoals nu in het voorbeeld (werkblad Shift1) is, dat na de opmerkingen van tijdens de nacht om 07:00 het verder gaat met de morgen shift, 1/1, 1/2 enz. En na 15:00 met 2/1, 2/2 enz.
Dus dat er in één data validatielijst de drie mogelijkheden mekaar opvolgen en niet overlappen, kan dit eigenlijk?

Het oorspronkelijke idee van dit alles heb gevonden bij Contextures:
https://www.contextures.com/xlDataVal03.html

Omdt ik heel weinig ervaring heb met matrix formules heb ik de drie shiften op elk een werkblad geplaatst.

Ik hoop dat mijn uitleg verstaanbaar is?

Alvast bedankt.
Marc
 

Bijlagen

  • Test.xlsm
    48,3 KB · Weergaven: 26
Dit werkblad is maar een opzet om te testen en heeft niets met het finale werkblad te maken.
Klinkt niet erg hoopvol als je geholpen wilt worden.

Je gebruikt, in mij optiek veel tekst, zonder de kern van jouw vraag te beschrijven. Je wil per datum en per shift automatisch een volgnummer genereren? Dan hoeft toch niemand de shift + volgend nummer te kiezen? Kan je gewoon middels een extra kolom laten uitrekenen met of SUMPROCUCT() of COUNTIFS()
 
VenA,

Een beetje verkeerd geformuleerd, het heeft natuurlijk alles te maken met het finale werkblad, alleen is dit niet een uitgeklede versie van het finale werkboek maar een nieuw werkboek om te testen.

Ik heb zelf ook verder geprobeerd, met als basis de hint van SjonR en het werkt volledig.
Naargelang de periode van de dag kan je niet anders dan voor de juiste shift kiezen met het juiste volgnummer.

Mijn excuses als ik het niet allemaal juist geformuleerd heb.

Toch bedankt voor je tijd.
Marc
 

Bijlagen

  • DataValHidden_list_shift.xlsm
    50,6 KB · Weergaven: 25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan