• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS & EN Formulers gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud1984

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2004
Beste mensen,

Ik heb aan een bepaalde waarde gradaties toebedeeld:
lager dan 5 = onvoldoende
tussen 5 en 10 = voldoende
tussen 10 en 15 = goed
hoger dan 15 = uitstekend

Nu wil ik door gebruik te maken van de ALS en EN functie deze gradaties aan een bepaalde uitgerekende waarde toekennen. Dus als C4 een waarde heeft van 8,9 dan moet adhv een formuler in cel C5 Voldoende komen te staan. ik ben al een tijdje aan het proberen maar kom er niet uit... het moet kunnen.... Kan iemand mij verlossen? Alvast bedankt!

Groeten
Ruud

Hallo Ruud,

I=Als(C4<5;"Onvoldoende";Als(C4>5;"Voldoende;0))

enz.
is dit de opllossing.

Gr, Justes

I=Als(C4<5;"Onvoldoende";Als(C4>5;"Voldoende;0))

Maar bij de waarde 13 geeft hij nu Voldoende terwijl hij dan de waarde Goed moet geven. Je zou dus eigenlijk moeten zeggen ALS ( C4 ligt tussen 5 en 10 ; Voldoende ; .....) Maar ik weet dus juist niet hoe je " C4 ligt tussen 5 en 10 " aan moet geven. Volgens mij met die EN formule. Kan iemand mij verder helpen? Alvast bedankt. Groeten Ruud

=als(CEL<=5;"onvoldoende";als(CEL<=10;"voldoende";als(CEL<=15;"goed";"uitstekend")))

NB de EN functie is hier niet noodzakelijk
NB2 zover ik weet kun je op deze manier maximaal 7 ALSen aan (moet zijn in) elkaar koppelen

Laatst bewerkt:
Ruud,

=als(c4<=5;"Onvoldoende";"")&als(en(C4>5;C4<=10);"Voldoende";"")&als(en(C4>10;c4<=15);"Goed";"")&als(C4>15;"Uitstekend";"")

Zowel ALS gebruikt als EN, niet de beperking van maximaal 7 haken.

Jeroen

Geplaatst door jzeedijk
Ruud,

=als(c4<=5;"Onvoldoende";"")&als(en(C4>5;C4<=10);"Voldoende";"")&als(en(C4>10;c4<=15);"Goed";"")&als(C4>15;"Uitstekend";"")

Zowel ALS gebruikt als EN, niet de beperking van maximaal 7 haken.

Jeroen

Ieks,
Met maximaal 7 bedoel ik GENESTTE constructies; maw binnen een als wederom alsen gebruiken.
Jouw constructie lijkt mij niet te werken waarnaast je bij de tweede als uitsluitend komt als je ook groter dan 5 bent ergo de C4>5 is dus overbodig (net als enkele vervolgen. Ths is bad programming my friend.

Bedankt voor de hulp! Eerst kreeg ik het niet voor elkaar maar ik ben er achter dat dit te maken had met de %. De getallen zijn namelijk in procenten....

Nu nog een moeilijkere vraag... Kan eventueel ook een kleur aan voldoende worden toegekend? Bijvoorbeeld Groen? En onvoldoende krijgt dan de kleur rood? En kan dit ook met dikgedrukt? Als dit nog zou lukken zou het perfect zijn!

Hopelijk kunnen jullie mij weer helpen! alvast bedankt! groeten Ruud

Hoi Elandwaard,

Ieks,
Met maximaal 7 bedoel ik GENESTTE constructies; maw binnen een als wederom alsen gebruiken.
Jouw constructie lijkt mij niet te werken waarnaast je bij de tweede als uitsluitend komt als je ook groter dan 5 bent ergo de C4>5 is dus overbodig (net als enkele vervolgen. Ths is bad programming my friend.

De formule werkt wel, maar is vooral bedoeld als alternatief. Jouw oplossing in deze vraag is korter en dus beter. Alleen als je een keer verder moet dan 7 nesten dan kom je in de problemen.
Overigens is mijn oplossing voor een beginner wel zo duidelijk, de als-formules openen en sluiten vlak bij elkaar zodat fouten uitgesloten zijn.

Bad programming, Excel is de perfecte tool voor bad programming. Alles wat niet mag volgens good programming is wel mogelijk in Excel, daarom is het zo mooi.

Jeroen

Hallo Jeroen,

Bij meer dan 7 nestings hoef je niet in de problemen te komen, daar je de mogelijkheid hebt om delen van de berekening in andere cellen te zetten.

Geplaatst door elandwaard
=als(CEL<=5;"onvoldoende";als(CEL<=10;"voldoende";als(CEL<=15;"goed";"uitstekend")))

NB de EN functie is hier niet noodzakelijk
NB2 zover ik weet kun je op deze manier maximaal 7 ALSen aan (moet zijn in) elkaar koppelen

Bij deze formule wordt het resultaat altijd "uitstekend".

De formule van Jeroen werkt perfect:thumb:

......

Heeft Tsarevitsj de formule van Eland... wel uitgeprobeerd?
Wél even doen voor je iets beweerd!

Geplaatst door Vecom
......

Heeft Tsarevitsj de formule van Eland... wel uitgeprobeerd?
Wél even doen voor je iets beweerd!

1e; ja
2e; is gedaan

Alles in cel b.v. "C4" is dan namelijk kleiner dan b.v. 15 en wordt dan "uitstekend" als er b.v 3 of 12 wordt ingevuld, toch?

Laatst bewerkt:
Wat de het 'afwerken' van formules betreft werkt Excel eigenlijk heel simpel.

De formule begint met: álles kleiner of gelijk aan 5 = onvoldoende; en is daarmee afgevangen. Vervolgens: álles kleiner of gelijk aan 10 = voldoende; ook weer afgevangen .... etc.
Dus als je 3 invult krijg je 'onvoldoende' geretourneerd en als je 7 invult 'voldoende' omdat dat kleiner is dan 10, maar groter dan 5 (want dat levert een ander resultaat op.
Je zou de formule zelfs om kunnen draaien:

Alles >15 is uitstekend; alles >10 is goed .... etc.
Opnieuw: Excel werkt de formule gewoon van het begin af aan door ......

Tsjaa, ik snap het toch niet helemaal, als ik de formule kopieer en vervang CEL door "C4" dan blijft bij elke ingevoerde waarde in C4 het resultaat "uitstekend"

Ja, snap nu hoe het komt, het moet niet "C4" zijn maar C4 en dan werkt het uitstekend.
Hierbij excusses over mijn onnozelheid aan een ieder die zich tekort gedaan voelt.

Misschien heb je wat aan deze formule.

=ALS(EN(D6>=4;G6>=4;GEMIDDELDE(D6;G6)>=5,5);GEMIDDELDE(D6;G6);”Gezakt”)

Suc6 Hoornvan

Geplaatst door Vecom
Wat de het 'afwerken' van formules betreft werkt Excel eigenlijk heel simpel.

De formule begint met: álles kleiner of gelijk aan 5 = onvoldoende; en is daarmee afgevangen. Vervolgens: álles kleiner of gelijk aan 10 = voldoende; ook weer afgevangen .... etc.
Dus als je 3 invult krijg je 'onvoldoende' geretourneerd en als je 7 invult 'voldoende' omdat dat kleiner is dan 10, maar groter dan 5 (want dat levert een ander resultaat op.
Je zou de formule zelfs om kunnen draaien:

Alles >15 is uitstekend; alles >10 is goed .... etc.
Opnieuw: Excel werkt de formule gewoon van het begin af aan door ......
Ik sluit me hierbij aan. Excel stopt met rekenen bij de eerste TRUE maw bij waarde 3 zal hij de tekst onvoldoende weergeven EN STOPPEN MET REKENEN.
Overigens zo werkt, gelukkig, iedere programmeertaal. Betwijfel dus sterk of de berekening is geprobeert.
Vecom bedankt voor de ondersteuning.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan