• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als+en+of functie met verschillende voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Calculsoft

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2018
Beste experten,

Om een rekenblad te automatiseren zou ik een als-functie met heel wat voorwaarden moeten kunnen laten rekenen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit voor jullie een 'makkie' gaat zijn, ik loop helaas vast. Ik denk dat de bijlage wel duidelijk gaat zijn, maar het komt op het volgende neer:

Verhoogde verzekering moet "ja" weergeven als:
1) applicatie = yes
2) hoogte > = 2500
3) kleur is bruin of grijs

Applicatie moet altijd yes zijn! Als dit nee zou zijn, maakt de hoogte of kleur totaal niet uit het antwoord is sowieso "nee"!

De hoogte moet altijd groter dan of gelijk aan 2500 zijn om "ja" te hebben bij verhoogde verzekering. Als het groter dan of gelijk aan 2500 is, en applicatie is "ja", dan maakt de kleur niet uit. Dus bij alle kleuren is het "ja".

Als de kleur bruin of grijs is en applicatie is "yes", maakt de hoogte zelfs niet uit. Het antwoord is altijd ja. Voor de andere kleuren is het afhankelijk van "ja" bij applicatie en >= 2500 bij hoogte.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk en kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als ik de voorwaarden goed begrepen heb dan
Code:
=(D2="Yes")*((D3>=2500)+(ISNUMBER(FIND(D4;"bruingrijs"))))>0

Bijlagen

Voor het leereffect ook nog even de ALS/EN/OF-functie:
Code:
=ALS(EN(D2="Yes";D3>=2500;OF(D4="bruin";D4="grijs"));"ja";""
Hier staat dus:
ALS EN D2 Yes is EN D3 groter of gelijk dan 2500 EN OFwel D4="bruin" OFwel D4="grijs" zet dan "ja" neer, laat anders laat cel leeg ("")

beste AlexCEL,

Dit komt heel dicht. Deze had ik zelf ook gevonden, echter blijft er 1 probleem. Als de kleur bruin of grijs is en de applicatie is "ja", moet het sowieso "ja" zijn bij het resultaat, ongeacht de hoogte. bijv:

Applicatie: ja
hoogte: 1800
kleur: bruin / grijs
Resultaat = ja

Applicatie: ja
hoogte: 1800
kleur: wit / zwart
Resultaat = nee

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb je voorwaarden als volgt geïnterpreteerd:

[table="width: 500, class: grid, align: left"]
[tr]
[td]applicatie[/td]
[td]hoogte[/td]
[td]kleur[/td]
[td]gewenste uitkomst[/td]
[/tr]
[tr]
[td]nee[/td]
[td](n.v.t.)[/td]
[td](n.v.t.)[/td]
[td]nee[/td]
[/tr]
[tr]
[td]ja[/td]
[td](n.v.t.)[/td]
[td]bruin of grijs[/td]
[td]ja[/td]
[/tr]
[tr]
[td]ja[/td]
[td]>=2500[/td]
[td]wit of zwart[/td]
[td]ja[/td]
[/tr]
[tr]
[td]ja[/td]
[td]<2500[/td]
[td]wit of zwart[/td]
[td]nee[/td]
[/tr]
[/table]

Ik kom hiermee op de volgende ALS/EN/OF functie die volgens mij dan de gewenste resultaten geeft:
Code:
=ALS(D2="Yes";ALS(OF(D4="bruin";D4="grijs");"Ja";ALS(D3>=2500;"Ja";"Nee"));"Nee")

of anders:
=ALS(EN(D2="Yes";OF(OF(D4="bruin";D4="grijs");EN(OF(D4="wit";D4="zwart");D3>=2500)));"Ja";"Nee")

Laatst bewerkt:
PHP:
=IF(OR(D2="No";D3<2500);"nee";"ja")

Niet helemaal snb, want als de kleur bruin of grijs is moet de uitkomst "ja" zijn, ongeacht wat er in D3 staat...

Wat gaat er mis met de reactie in #2? Behalve dat je TRUE/FALSE krijgt ipv ja/nee

Ik heb je voorwaarden als volgt geïnterpreteerd:

[table="width: 500, class: grid, align: left"]
[tr]
[td]applicatie[/td]
[td]hoogte[/td]
[td]kleur[/td]
[td]gewenste uitkomst[/td]
[/tr]
[tr]
[td]nee[/td]
[td](n.v.t.)[/td]
[td](n.v.t.)[/td]
[td]nee[/td]
[/tr]
[tr]
[td]ja[/td]
[td](n.v.t.)[/td]
[td]bruin of grijs[/td]
[td]ja[/td]
[/tr]
[tr]
[td]ja[/td]
[td]>=2500[/td]
[td]wit of zwart[/td]
[td]ja[/td]
[/tr]
[tr]
[td]ja[/td]
[td]<2500[/td]
[td]wit of zwart[/td]
[td]nee[/td]
[/tr]
[/table]

Ik kom hiermee op de volgende ALS/EN/OF functie die volgens mij dan de gewenste resultaten geeft:
Code:
=ALS(D2="Yes";ALS(OF(D4="bruin";D4="grijs");"Ja";ALS(D3>=2500;"Ja";"Nee"));"Nee")

of anders:
=ALS(EN(D2="Yes";OF(OF(D4="bruin";D4="grijs");EN(OF(D4="wit";D4="zwart");D3>=2500)));"Ja";"Nee")

Thanks, via deze eerste formule heb ik het klaargekregen! Heb de verschillende scenario's getest en lijkt prima te werken.

Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan