• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als formule die werkt met "bevat"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stafmanager

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2012
Hi,

Ik ben op zoek naar de formulering van een formule die links 2-0 gaat weergeven als cel A1 een x bevat:

1 l. 3 3,7545

0.25 l. 95 48,4405
0.25 l. 16 9,6416
0.25 l. 32 23,568
0.25 l. 52 38,298
0.25 l. 48 35,352

8x0.25 l. 5 28,84
125 gr. 26 16,3358
125 gr. 24 15,0792

180 gr. 4 2,3072

Dit bestand betreft producten die soms per meerdere eenheden geleverd worden (8x0,25l). Om nu de prijs per eenheid uit te rekenen (per 0,25l) wil ik dus een kolom invoegen waar gekeken en weergegeven wordt wat die eenheid is.

Ik snap de getallenbrij niet helemaal, maar vermoed dat je vraagt naar
Code:
=LINKS(A1;VIND.SPEC("x";A1;1)-1)*1
De toevoeging *1 zorgt ervoor dat je kunt rekenen met de uitkomst.

Of te wel.
Een voorbeeldbestandje ontdaan van gevoelige info kan vaak wonderen verrichten.

mvg Peter

Hi,

Ik had zelf al een formule gevonden, maar nu zit ik inderdaad met het probleem dat ik er niet verder mee kan rekenen. Dat heeft te maken dat in dit bestand er maximaal 2 cijfers voor de "x"staan. Dus bij één cijfer krijg ik de uitkomst 8x en daar rekent ie niet mee verder. Als ik dan ergens in de formule *1 invoer, verandert de output van 8x naar 1??

Daarnaast vroeg ik me af of de formule nog verder aangepast zou kunnen worden zodat hij ook de variant 8st herkent en daarvan een zelfde uitkomst geeft.

Peter, bij deze een gefilterd bestandje, dit is inderdaad iets inzichtelijker.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bijlagen

Jouw x raak je bijv kwijt door gebruik te maken van de functie SUBSTITUEREN:
Code:
=SUBSTITUEREN(ALS.FOUT(ALS(VIND.SPEC("x";D13);LINKS(D13;2-0);"");1);"x";"")*1
Pas overigens VIND.ALLES aan in VIND.SPEC, omdat deze laatste niet hoofdlettergevoelig is.
Om ook je andere vraag maar op te lossen:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.SPEC("x";D21);LINKS(D21;2-0);ALS(VIND.SPEC("st";D21);LINKS(D21;2-0);""));1)*1
Ik heb de formules gemaakt voor cel H21, jij weet ze vast wel aan te passen.

hoi thoralf,

thnx voor het antwoord, maar hij werkt niet....
hij werkt wel voor cel H21, maar niet voor de rest, dus niet voor de "st" ook niet voor de 8x, krijg ik ook een #waarde... Daarnaast is die substitueren voorwaarde mooi in de bovenste formule, maar die moet dus in de onderste formule geintegreerd worden. Aangezien die niet werkt, ben ik daar nog niet aan begonnen, maar daar kom ik ook niet helemaal uit.

Ik hoop dat iemand mij hier nog mee kan helpen!

Voor H2:
Code:
=SUBSTITUEREN(ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC("x";D2);0);LINKS(D2;2-0);ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC("st";D2);0);LINKS(D2;2-0);1));"x";"")*1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan