• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als-formule met 4 criteria

• Onderwerp starter Onderwerp starter MMV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MMV

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2008
Beste,

Normaliter heb ik snel de formule van een als-formule. Dan wel uit het hoofd of via google. Maar deze is een op dit moment een breinbreker...

Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd.

Wat is de bedoeling:

Ik wil dat in kolom E de waarde vanuit de kolom A wordt getoond op basis van 4 criteria, voldoet deze er niet aan dan NB(). Te weten:

1. f2=""
2. f2=0
3. B2=""
4. B2=0

Bijlagen

Je omschrijving is zonder meer verwarrend, want aan alle 4 de criteria kan NOOIT tegelijkertijd voldaan worden.
Bv.:
F2 kan OFWEL gelijk zijn aan 0, OFWEL gelijk aan "", maar kan nooit beide tegelijkertijd zijn!
Idem voor B2.
En dan schrijf je: "ik wil dat in kolom E de waarde vanuit de kolom A wordt getoond op basis van 4 criteria, voldoet deze er niet aan dan NB()".
Dus als NIET aan de door jou vermelde criteria voldaan wordt, dan moet "NB()" weergegeven worden. Maar als NIET aan de criteria voldaan wordt, dan wil dat zeggen dat B2 en F2 NIET GELIJK ZIJN AAN 0 EN OOK NIET GELIJK aan "" en dat in dat geval "NB()" weergegeven zou moeten worden. Ik denk dat je juist het tegenovergestelde bedoelt. Enige duidelijkheid is hier gewenst.

Volkomen met zapatr eens,

toch een poging met of...
Code:
=ALS(OF(F2="";F2=0;B2="";B2=0);NB();A2)

Als ik de vraag goed begrijp zou ik tot dit komen:
Code:
=ALS(EN(OF(F2="";F2=0);OF(B2="";B2=0));NB();A2)

in engels:
=IF(AND(OR(F2="",F2=0),OR(B2="",B2=0)),NA(),A2)
Succes,

:thumb:
Yep, zo had ik hem(getuige de vraagstelling) in eerste instantie ook, leek me alleen wat onlogisch... wachten op TS

Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen, bedankt voor jullie input.

Misschien hebt ik het wat krom verwoord....
De bedoeling is deze sheet 'idiot'-proof te maken. Ik koppel namelijk een grafiek aan de kolommen F en B. Het kan voorkomen dat de waardes in de beide kolommen leeg of nul zijn. (Ik begrijp dat dit niet kan omdat er natuurlijk maar 1 waarde tegelijkertijd in 1 cel kan staan :D.)

Wanneer dit het geval is dient in kolom E NB() te verschijnen omdat ik in mijn grafiek geen gegevens wil zien wanneer er geen waarde is ingevuld.

Wanneer er in de kolommen F of B dus een waarde staat die groter is dan 0 (er zijn geen negatieve waarden) dient in kolom E de waarde van kolom A weergegeven te worden.

--> EVR, bedankt voor je input, helaas doet jouw formule niet wat ik wil. Hij is toch anders dan die van "Thankyou" omdat je de "en"-functie niet in de formule hebt verwerkt.

--> Thankyou, deze doet wat ik wil alleen geeft de formule pas het resultaat weer nadat ik de werkmap opsla met ctrl-s. Vreemd.

Weten jullie waardoor dit komt?

Het kan zijn dat je berekingsopties op handmatig staan i.p.v. automatisch, anders zou ik het ook niet weten - aan deze kant van de lijn werkt het zoals het hoort.

Succes,

Mensen, bedankt voor de input ik zet de vraag op opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan