• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS formule met meerdere argumenten/voorwaardes en waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raissa

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2016
Goeiemiddag,

Ik ben op zoek naar een formule waarbij, als ik in vak A1 de naam van een bepaalde leverancier ingeef, het rekeningnummer van die desbetreffende leverancier in vak C1 tevoorschijn komt.

Ik heb het geprobeerd met 'ALS', maar ik krijg vanaf de derde leverancier die ik wil toevoegen 'u wil teveel argumenten toevoegen'.

Ik probeerde met:
=ALS(A1="Leverancier 1";"BE123";ALS(A1="Leverancier 2"; "BE456");ALS(A1="Leverancier 3";"BE7893))
Enzoverder.
Bekijk bijlage Voorbeeld levbankrek.xlsx

Gebruik ik hiervoor de foute formule? Of moet ik in een andere richting gaan zoeken om dit op te lossen?

Bedankt alvast!

Het probleem is een haakje teveel (rood) en dubbele aanhalingstekens en een haakje te weinig (blauw):
Code:
=ALS(A1="Leverancier 1";"BE123";ALS(A1="Leverancier 2";"BE456"[B][COLOR="#FF0000"])[/COLOR][/B];ALS(A1="Leverancier 3";"BE7893[B][COLOR="#0000FF"]")[/COLOR][/B]))
Haal het rode haakje weg en het werkt.

Wel moet ik zeggen dat deze benadering volkomen overbodig is!
Als een factuurnummer aan een leverancier gekoppeld dient te worden dan kun je dit beter met een vert.zoeken formule oplossen.
Zo niet kun je beter de factuurnummers handmatig invullen.

Laatst bewerkt:
Ik zou het anders oplossen.

Maak een lijst van leveranciers met daarnaast hun nummer.
en zoek met vertikaal zoeken het bijbehorende nummer op.

Bijlagen

Bedankt voor de tip bij de haakjes.

Aha, ik kende verticaal zoeken nog niet, net opgezocht, getest en het is exact wat ik zocht.

Bedankt! :-)

Nu je die kent zal je er waarschijnlijk veel gebruik van maken.:d

Het ziet ernaar uit...het had me al veel ellende bespaard in het verleden. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan