• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS formule met meerdere mogelijke voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Whizzik

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 nov 2017
Hi,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag aan jullie. Ik ben bezig met het maken van een Excel document waarin ik een meerjaren onderhoudsplan voor een VvE neerzet. In het document wil ik de kosten welke er aan gaan komen automatisch laten berekenen. De formule welke ik hier nu voor gebruik is:

=ALS(I$1=$H5; ($D5*$F5); (0))

Kleine verdere uitleg:
Cel I1 is in deze formule het jaar waarin de kosten opgenomen zijn in het MJOP. Dit loopt dus iedere keer een cel verder.
Cel H5 is het richtjaar voor de kosten
Cel D5 bevat de hoeveelheid eenheden waarmee gerekend wordt
Cel F5 bevat de prijs van 1 enkele eenheid.

Mijn probleem is nu dat cel H5 meerdere jaartallen moet kunnen bevatten, bijv 2018 en 2026. Dit krijg ik niet voor elkaar.

Kunnen jullie helpen?

Groet,
Gerwin

Code:
=ALS(I$1=$H5<=2026);$D5*$F5;0)
Dat met die jaartallen behoeft een beetje uitleg of beter een vb-bestandje.

Hallo Cobbe,

Iets meer uitleg. Ik gebruik op twee plaatsen jaartallen, als kolom hoofd binnen mijn tabel. Dit is bijv de cel I5
Hiernaast gebruik ik ook nog een cel H5, in deze cel wil ik de jaren opnemen welke in de tabel ingevuld moeten worden. In H5 wil ik bijv twee jaartallen opnemen welke refereren aan twee kolomhoofden.

Ik hoop dit dit duidelijker is.
Zo niet, dan hoop ik dat je iets met het voorbeeld bestandje kan.

Dank alvast voor het kijken!

Groet,
Gerwin

Bekijk bijlage MJOP.xlsx

Heb ik het zo goed begrepen?

Bijlagen

Dit is super! Helemaal juist begrepen zelfs!

Ik zie dat het beperkt is tot twee verschillende jaartallen gebruiken klopt dat? In principe zou ik er meer willen kunnen invoeren, sommige kosten komen om de zoveel jaar terug.

Hallo Cobbe, Ontzettend veel dank ! Dit is exact wat ik wil gebruiken, top!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan