• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS formule met tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

cienso

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jul 2014
Wie kan mij helpen met deze formule?

Ik heb de volgende tabel:
Kolom A: datums (bv A1=1jan, A2=2jan, A3=3jan, A4=4jan)
Kolom B: Tekst (bv B1="piet", B2="jan", B3="miep", B4="kees")

In cel D1 wil ik steeds een datum intypen.
Dan moet in cel D2 de tekst verschijnen uit de tabel van kolom A en B.
Bijvoorbeeld ik type in D1 2jan, dan moet automatisch in D2 de tekst "jan" verschijnen.

Hoe doe ik dit?

Goeiemorgen Cienso,

dit kan met de functie verticaal zoeken. Aan de hand van dit voorbeeld komt de formule er dan als volgt uit te zien:

=VERT.ZOEKEN(D1;A1:B4;2)

Is hiermee je vraag goed beantwoord?

Groeten,
paulesjee

Goeiemorgen Cienso,

dit kan met de functie verticaal zoeken. Aan de hand van dit voorbeeld komt de formule er dan als volgt uit te zien:

=VERT.ZOEKEN(D1;A1:B4;2)

Is hiermee je vraag goed beantwoord?

Groeten,
paulesjee

Thanks Paulesjee, dat is precies wat ik zocht! Ik wist niet dat deze functie er was. Ik had me al helemaal suf gegoogeld.

Is er toevallig ook nog een truc hiervoor, om afkortingen die ik zelf heb ingegeven voluit laat schrijven?
Laten we bij bovenstaand voorbeeld blijven. In cel B2 staat "jan"
In een andere tabel staan van alle afkortingen de volledige namen. Bijvoorbeeld in cel G1 staat "Jan" en in cel H1 staat "Jan de Vries".
De tabel in kolom A en B wordt heel lang en continu wederkerende namen/afkortingen. Ik wil deze kolommen ivm zichtbaarheid bij uitprinten zo klein mogelijk houden.
De formule zo aanpassen dat in cel D2 "Jan de Vries" wordt getoond.
Kan dit?

dat kan met dezelfe vert.zoeken formule.

maak een tabel met de naam e.g. jan in kolom B Jan de Vries.

=vert.zoeken(c1;$a$1:$b$15;2;0)

waarin C1 is de cel waarin staat Jan

a1:b15 de tabel is waarin dient te worden opgezocht.

2 de 2e kolom in deze reeks is.

0 de exacte gegevens gevonden dienen te worden (1 is de andere oplossing).

dat kan met dezelfe vert.zoeken formule.

maak een tabel met de naam e.g. jan in kolom B Jan de Vries.

=vert.zoeken(c1;$a$1:$b$15;2;0)

waarin C1 is de cel waarin staat Jan

a1:b15 de tabel is waarin dient te worden opgezocht.

2 de 2e kolom in deze reeks is.

0 de exacte gegevens gevonden dienen te worden (1 is de andere oplossing).

Beste Oeldere,

Ik heb geprobeerd je verhaal te begrijpen, maar helaas lukt het niet helemaal. In snap niet wat nu de formule zou moeten worden. In de bijlage heb ik een voorbeeldbestand gemaakt, dat praat misschien makkelijker. Zou je het aan de hand van dit voorbeeld misschien nogmaals willen proberen? Alvast bedankt!!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Jeanpaul en oeldere, bedankt voor jullie input. de VBA code begrijp ik niet helemaal, wordt erg ingewikkeld. Met een tussenstap zoals oeldere hem heeft gemaakt wordt hij wel begrepen. Dit zal ik toepassen. Thanks a lot!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan