• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als formule met verschillende voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelfanboy

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2019
Hoe kan ik het volgende realiseren ?

Een gebruiker vult regel 1 t/m 6 met een projectnummer (soms ook minder regels).

Wat is de juiste formule ?

Als projectnummer van regel 1 gelijk is aan regel 2 of 3 of 4 of 5 of 6 dan tekst "CSV" in cel anders tekst "Handmatig". Er worden soms ook minder regels ingevuld door een gebruiker.

Als projectnummer van regel 1 afwijkt van regel 2,3,4,5 of 6 dan tekst "Handmatig" anders "CSV".

Bijlagen

Niet helemaal, ik zoek 1 formule voor het totaal van regels 1 t/m 6. De oplossing die je aangeeft is per regel.

Dus wijkt er iets af dan Handmatig anders CSV

PHP:
=IF(COUNTIF(B8:B13;B8)=6;"CSV";"Handmatig")
Probeer het hier eens mee (evt vertalen)

Nee, mijn vraag is onderdeel van een formulier.
Dus gebruikers binnen mijn organisatie moeten dit invullen. Ik ben bijna klaar, maar dit is nog een leegstaande vraag.

Bedankt voor het meedenken.

Deze formule werkt alleen voor het totaal van regel 1 t/ 6.

=ALS(AANTAL.ALS(F8:F13;F8)=6;"CSV";"Handmatig")

Het kan ook voorkomen dat er minder regels worden ingevuld (en dan wil ik graag het zelfde resultaat.
De formule moet dus nog iets aangepast worden. Zie voorbeeld 02 in bijgevoegde bestand.

Bijlagen

Of misschien met power query?
Bedankt, deze optie werkt. Ik dacht dat Power query een addon was maar dat is niet zo, blijkbaar gewoon een formule.

Kan de formule ook zo bewerkt worden dat ik i.p..v. een range losse cellen aangeef ?
Hoe ziet de formule er dan uit ?

Laatst bewerkt:
Ik snap het even niet, ik heb wel de voorbeeld bekeken. Welk bestand bedoel je dan ? Hoe kan ik de formule aanpassen aan losse cellen i.p.v. een bereik ?

je moet dat niet aanpassen aan losse cellen, als je uw bereik groot genoeg maakt werkt het van 2 cellen tot 10.000 cellen. (Als tenminste uw voorbeeld realistisch is)

Bijlagen

Hoe kan ik het autofilter zo aanpassen dat het autofilter automatisch wordt gefilterd op basis van een celwaarde ? Nu wordt er standaard gekeken naar criterium "1". Het criterium moet afhankelijk zijn van een celwaarde (het resultaat kan ook 1, 2 of 5 zijn).

Sub OpslaanCSV()
'
' Marco OpslaanCSV
' Emiel Jonkman
' Nederlands ****** Instituut - Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis
' 20-08-2024
'
Dim ws As Worksheet
Dim fileName As String
Dim filePath As String
Dim LR As Long

' Autofilter op alleen zichtbare regels
' Sheets("EXPORT").Range("A1:A7" & lonlaatsterij).AutoFilter Field:=1, Criteria1:="1"

Sheets("EXPORT").Range("A1:A7" & lonlaatsterij).AutoFilter Field:=1, Criteria1:=Worksheets("FORMULIER").Range("K88")

'Bepaal de laatst gebruikte regel in kolom T
With ThisWorkbook.Worksheets("EXPORT")
LR = .Cells(.Rows.Count, "T").End(xlUp).Row
End With

'Zichtbare zaken en meldingen uit zetten
With Application
.ScreenUpdating = False
.DisplayAlerts = False
End With

'Kopiëer het benodigde gebied
Sheets("EXPORT").Range("A1:T" & LR).Copy

'Voeg een werkboek toe
Workbooks.Add

'En plaats daar het gekopiëerde gebied in
ActiveSheet.Paste

' Sla het werkblad op als nieuwe werkmap
' ws.Copy

' Verkrijg het pad van de huidige werkmap
filePath = ThisWorkbook.Path & "\"

' Gebruik de naam van het werkblad als de bestandsnaam
fileName = "export.csv"

With ActiveWorkbook
.SaveAs fileName:=filePath & fileName, FileFormat:=xlCSV, Local:=True, CreateBackup:=False
.Close
End With

' MsgBox "Werkblad opgeslagen als " & fileName

'Zichtbare zaken en meldingen aan zetten
With Application
.ScreenUpdating = True
.DisplayAlerts = True
End With

End Sub

Geen idee waar het hele verhaal over gaat, maar zo gaat dat voor je laatste rij mochten zich er lege cellen in het bereik voordoen.
Code:
Sheets("EXPORT").Range("A1:A"& lonlaatsterij).AutoFilter Field:=1, Criteria1:=Worksheets("FORMULIER").Range("K88")

Beter is geen lege cellen:
Code:
Sheets("EXPORT").cells(1).currentregion.AutoFilter 1, sheets("FORMULIER").Range("K88")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan