• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als formule uitbreiden

• Onderwerp starter Onderwerp starter mtb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mtb

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2005
Hoi,

Ik heb een vraag m.b.t. de als formule waar in niet uit kom, wellicht dat jullie mij kunnen helpen.
In cel C2 heb ik ploeg 1 staan, dan moet in cel D2 ploeg 2 komen (=ALS(C2="ploeg 1","ploeg 2","Ploeg 3)"), tot zover geen problemen. Maar nu moet aan die formule toegevoegd worden als in cel C2 ploeg 2 staat dan moet in D2 ploeg 3 komen en als in cel C2 ploeg 3 staat dan moet in cel D2 ploeg 1 komen. Zelf zat ik in de richting van de ALS(OF formule te denken maar krijg die niet werkend.

Iemand enig idee hoe ik mijn formule kan uitbreiden?
alvast bedankt

Zet in A2 het woordje ploeg en gebruik de funktie doorvoeren vanaf C2 tot AF2; alleen getallen zij voeldoende om de ploeg aan te duiden.

Laatst bewerkt:
snb,

bedankt voor je reaktie, ik begrijp jouw antwoord niet helemaal
In cel C2 kan telkens een andere ploeg komen te staan (respectievelijk ploeg 1, ploeg 2 of ploeg 3) en aan de hand van wat ik in C2 selecteer moet in D2 het antwoord komen te staan

Bedoel je het zo?
Formule voor cel D2.
Code:
=ALS(C2="ploeg 3";"ploeg 1";"ploeg " & RECHTS(C2;1)+1)

C2 -------- D2
ploeg 1 - ploeg 2
ploeg 2 - ploeg 3
ploeg 3 - ploeg 1

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

alvast bedankt voor het meedenken

Deze werkt, maar omdat wij in een 3 ploegen systeem werken is het dus ook de mogelijkheid dat ploeg 2 in C2 staat en dat ploeg 1 dan in D2 moet staan, en dan gaat de vlieger voor C2 + 1 niet meer op.

Cel C2 Cel D2 Cel E2
week 38 ploeg 2 ploeg 1 ploeg 3
week 39 ploeg 1 ploeg 3 ploeg 2
week 40 ploeg 3 ploeg 2 ploeg 1

Ikzelf in deze richting te zoeken, =ALS(C2="ploeg 1","ploeg 3","ploeg 2");ALS(C2="ploeg 2","ploeg 1","ploeg 3");ALS(C2="ploeg 3","ploeg 2","ploeg 1") maar deze werkt ook niet

in D2:

Code:
=als(c2="ploeg 1";"ploeg 3";als(c2="ploeg 2";"ploeg 1";"ploeg 2"))

en dan in E2

Code:
=als(d2="ploeg 1";"ploeg 3";als(d2="ploeg 2";"ploeg 1";"ploeg 3"))

Deze formules genereren het overzicht zoals je hierboven gaf, of is dat nog steeds niet voldoende?? Geef ons anders eens alle mogelijkheden die voor kunnen komen.

Laatst bewerkt:
Roncancio,

alvast bedankt voor het meedenken

Deze werkt, maar omdat wij in een 3 ploegen systeem werken is het dus ook de mogelijkheid dat ploeg 2 in C2 staat en dat ploeg 1 dan in D2 moet staan, en dan gaat de vlieger voor C2 + 1 niet meer op.

Cel C2 Cel D2 Cel E2
week 38 ploeg 2 ploeg 1 ploeg 3
week 39 ploeg 1 ploeg 3 ploeg 2
week 40 ploeg 3 ploeg 2 ploeg 1

Ikzelf in deze richting te zoeken, =ALS(C2="ploeg 1","ploeg 3","ploeg 2");ALS(C2="ploeg 2","ploeg 1","ploeg 3");ALS(C2="ploeg 3","ploeg 2","ploeg 1") maar deze werkt ook niet

Hoe kan de computer achterhalen of er een ploeg 1 danwel ploeg 2 of ploeg 3 in cel D2 moet komen bij de invoer van C2.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Verhoog, Roncancio

Verhoog bedankt dat is de oplossing voor mijn probleem

Roncancio jouw stelling klopt er zit natuurlijk wel een regelmaat in, maar wat ik bedoelde te zeggen was dat in C2 ploeg 3 staat en in D2 ploeg 1 en dan in E2 ploeg 3 en dan werkt jouw functie met rechts +1 niet, volgens mijn weinige kennis van excel

Bedankt voor het meedenken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan