• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als formule voor staffelberekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjakie666

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2004
Goedemiddag,

Ik probeer een formule te maken waar ik niet helemaal uitkom. Ik hou het verhaal kort:
In cel a1 staat een getal. Als dit getal 1 of 2 is wil ik in kolom a2 1*€61 of 2*€61 hebben. Als A1 3, 4 of 5 is wil ik in A2, 3*€45 of 4*€45 of 5*€45 hebben. Als A1 6,7,8,9 of 10 staat wil ik in A2 6*37 of 7*37 of 8*37 of 9*37 of 10*37 hebben.

Achtergrondinformatie:
Een koeriersbedrijf vervoert doosjes van A naar B.
1 Doosje kost €61
2 Doosjes kosten €122
3 Doosjes kosten €135
4 Doosjes kosten €180

Dit is eigenlijk een staffelberekening.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik kom er echt niet uit. :)

Zet die aantallen en prijzen in een tabelletje en haal ze dan op via Vert.Zoeken.

Je zou dit kunnen gebruiken:
Code:
=als(en(a1>0;a1<11);kiezen(a1;61;61;45;45;45;37;37;37;37;37)*a1;"")

Laatst bewerkt:
In A1 het aantal pakjes,
in B1:

=A1*CHOOSE(MATCH(A1;{0;3;6;11};1);61;45;37)

Definieren eigen functie

Een nette en eenvoudige manier om dit probleem op te lossen is het definieren van je eigen functie (VBA).

Middels <ALT> + <F11> kom je in de ontwikkel (development) tab van Excel.
Onder Insert vind je de optie Module.
Als je deze selecteert wordt er een nieuwe module aangemaakt waar je de eigen te schrijven functie kunt aanmaken.

De functie ziet er als volgt uit :

Code:
Function Staffelprijs(Aantal)
  Select Case Aantal
    Case Is <= 2
      Staffelprijs = Aantal * 61
    Case Is <= 5
      Staffelprijs = Aantal * 45
    Case Is <= 10
      Staffelprijs = Aantal * 37
  End Select
End Function

In je Excelsheet kun je nu je eigen functie gebruiken door onder de tab <Formules> (of <Formulas> te kiezen voor functie invoegen (Insert function) en dan in de dropdown te kiezen voor "eigen formules" (User Defined).
Hier staat je functie "Staffelprijs".
Nadat je deze hebt geselecteerd wordt er gevraagd om de cel aan te geven waar het aantal in staat.
Vervolgens wordt in de formule cel de berekende waarde weergegeven.

Voordeel van deze methode is dat je een duidelijk leesbare "functie" krijgt ipv lange formules in de formule balk.Bekijk bijlage StaffelPrijs.xls

grappig:
1 Doosje kost €61
2 Doosjes kosten €122
3 Doosjes kosten €135
4 Doosjes kosten €180
5 Doosjes kosten €225 = 5*45
6 Doosjes kosten €222 = 6*37 :confused:

Bedankt voor de hulp. Ik had zodanige haast dat ik er een paar uur in heb gestoken en het met de hand heb gedaan. Dus ik heb niet meer de oplossingen bekeken en getest.
Westy laat me een onderdeel zien van excel waar ik nog erg onbekend mee ben. Ik zal daar eens dieper in moeten duiken. Kan ik nog een hoop van leren.

Allemaal bedankt!

Je had haast schrijf je.
Wel, wat is dan het snelst? Een oplossing gebruiken die je hier binnen een kwartier had, of je eigen probeersel waar je twee uur in stak? Een vreemde redenering hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan