• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS formule??

Status
Niet open voor verdere reacties.

wildboy

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2003
Hallo Allemaal,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem,
of vertellen waar ik de oplossing kan vinden en leren

ik heb een werkmap met 2 bladen

Ik blad 2 staan in kolom A dossier nummers
in Kolom B een paar opmerkingen ...(alleen als er een probleem is met dossier komen ze hier te staan)

op werkblad 1 moet ik ook dossier nummers invullen
het kan zijn dat deze voorkomen in Blad 2

ALS dit het geval is moet de opmerking in blad 1 komen te staan laten we zeggen in kollom D

Hoe doe ik dit?, een aantal maanden geleden had ik dit probleem ook met Postcode's en heb nu geprobeert deze aan te passen voor dit probleem maar het lukt met niet ik krijg ONWAAR in de cel.

mischien als iemand met het goed uitlegt en leert begrijpen wat de formule doet dat ik dan zelf wat kan maken. Joost heeft toen d'r tijd erg geholpen en het werkt Top maar snap niet hoe de Formule in elkaar zit.

dus SVP kan iemand met duidelijk uitleggen hoe ik dit moet doen.

Hoi wildboy,

Als je ONWAAR krijgt duidt dat er op dat je gebruik maakt van een ALS-functie die niet gedefinieerd is.

Zoiets als =Als(X>Y,"X groter dan Y")

Als X kleiner is dan Y dan geeft Excel de foutmelding ONWAAR.

Voor de rest kopieer de formule en zet hem op dit forum. Dat verduidelijkt een heleboel.

Jeroen

Hoi Wildboy,

Zoals ik je vraag lees denk ik dat je niet voldoende hebt aan alleen de ALS functie. Je wilt bepalen of het dossiernummer van blad 1 voorkomt in blad 2 en ik denk dat je hiervoor de functie verticaal zoeken kunt gebruiken. Onderstaand geef ik de functie weer die je kunt gebruiken (in te voeren in de cellen van kolom D van Blad 1).

Het voorbeeld gaat uit van regel 2 in Blad 1 (deze functie kan vervolgens worden doorgekopieerd over de andere regels):
=IF(ISNA(VLOOKUP(A2;Sheet2!$A$2:$B$100;2;FALSE));"";VLOOKUP(A2;Sheet2!$A$2:$B$100;2;FALSE))

Of in Nederlands
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;Blad2!$A$2:$B$100;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A2;Blad2!$A$2:$B$100;2;ONWAAR))

LET OP: in deze formule is het gebied van Blad 2 waarin dossiernummers met opmerkingen geplaatst zijn beperkt tot en met regel 100.

De functie zegt eigenlijk: Als(zoekactie niet slaagt(zoekactie);geef dan deze waarde weer;anders deze waarde)

Ik hoop je met bovenstaande geholpen te hebben.

Groet,
Stefan

Hoi Wildboy,

Ik zie wel vaker de dubbele zoekfunctie op het forum staan, nergens voor nodig, onnodig vertragend:

=ALS(aantal.als(Blad2!$A$2:$B$100;A2)=0;"";VERT.ZOEKEN(A2;Blad2!$A$2:$B$100;2;ONWAAR))

Jeroen

perfect

Hey Jeroen, :thumb:

Dat is precies wat ik zoek werkt natuurlijk perfect.

had ik nog 1 vraag

hoe komt deze formule tot stand?

ik kan het wel gaan plakken (heb ik ook gedaan) maar het is ook leuk als ik begrijp wat ik doe :confused:

dus kan iemand voor mij per stukje de code kan uitleggen zou het perfect zijn

=ALS(aantal.als(Blad2!$A$2:$B$100;A2)=0;"";VERT.ZOEKEN(A2;Blad2!$A$2:$B$100;2;ONWAAR))

Wat zijn al die : $ bv ?

Vast bedankt tot zover

Hoi Wildboy,

Met aantal.als(Blad2!$A$2:$A$100;A2)=0 kijk je hoe vaak de waarde van A2 voorkomt in je bereik van A2:A100 op blad2. Als A2 niet voorkomt hoef je niet horizontaal te zoeken want de waarde vind je niet. Scheelt tijd (en tijd is geld).

Als je weet dat A2 voorkomt in het bereik A2:A100 dan kun je met VERT.ZOEKEN(A2;Blad2!$A$2:$B$100;2;ONWAAR) de bijbehorende waarde zoeken in kolom B.

2 staat voor de tweede kolom in het bereik A2:B100 (meer dan 2 geeft een foutmelding in dit geval)
ONWAAR staat voor dat de te zoeken waarde gelijk moet zijn aan de waarde in kolom A2:A100. Deze mag dan vrij gesorteerd zijn. Voor de rest kijk even in de help functie.

Waarom al die $-tekens. We weten niet wat je met de formule gaat doen. Door de $-tekens wordt de verwijzing absoluut ipv relatief. Kopieer de formule van C2 naar D3 en je ziet dat het bereik gelijk blijft. Haal je de $-tekens weg dan verandert het bereik in B3:B101. Als je dat wil prima, maar meestal niet de bedoeling bij een zoekbereik.

Jeroen

Hoi Jeroen,

Dank voor je uitleg zal er eens mee gaan klooien.

en zal inderdaad ook eens de help gaan lezen.

bedank zover

en deze vraag is opgelost !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan