• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

erick.dijk

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Berichten
91
Hoi,

Stel ik heb in cel a1 31-05-2006
en in cel b1: =a1+1

Dan geeft hij aut. de waarde 01-06-2006.

En die kopieer ik heel veel naar rechts, alleen nu zou ik het willen dat hij dus alle data's
door berekent, behalve als de data op zaterdag en op zondag valt.

dus dan zou hij 31-05, 01-06, 02-06 en daarna 05-06, 06-06 etc etc.

Is dit mogenlijk??

Ik denk dat het dan een als formule moet worden?


Ik ben benieuwd.

vr gr Erick.
 
Nogal voor de hand liggend:
Typ in B1:

=ALS(WEEKDAG(A1+1)=7;A1+3;A1+1)

en kopieer vanuit B1 verder naar rechts
 
Franç,

dan gaat hij bij zaterdag de mist in.

Gebruik

=A1+ALS(WEEKDAG(A1+1;2)=6;3;ALS(WEEKDAG(A1+1;2)=7;2;1))

Wigi
 
Wigi zei:
Franç,
dan gaat hij bij zaterdag de mist in.
Wigi
Toch niet Wigi, mijn functie is correct.
Met mijn oplossing kan (uitgaande van 31-05-06 in A1 zoals door de vragensteller gesteld) de datum nooit op een zaterdag vallen.
Standaard luidt de functie weekdag:
=WEEKDAG(serieel getal, type-getal)

Het type-getal heb ik weggelaten, waardoor de standaardwaarde 1 wordt gebruikt. De week loopt dan van zondag (dag 1) t/m zaterdag (dag 7).
Jij gebruikt als type-getal 2, waarmee de maandag als dag 1 wordt gebruikt en zondag als dag 7. Zie voor een en ander de helfile van Excel, waar het gebruik van deze functie wordt uitgelegd.
 
Je hebt gelijk Franç. Ik had nochtans je oplossing getest, maar er moet iets fout gelopen zijn. Het kan dus eenvoudiger dan mijn oplossing Erick.
 
Wigi zei:
Je hebt gelijk Franç. Ik had nochtans je oplossing getest, maar er moet iets fout gelopen zijn. Het kan dus eenvoudiger dan mijn oplossing Erick.

Oke bedankt jongens, werkt alle2.

erick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan