• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"als" formule??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ritch

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2015
Berichten
15
Hallo mijn naam is Richard en ben sinds vandaag nieuw hier.

ik heb een vraag over excel en ik denk dat het gaat over de "als" formule

ik heb een rooster waarin ik via een vervolgkeuzelijst chauffeurs kan kiezen, nu hebben we te maken met de dag/avond/nacht en extra dienst deze hebben allemaal verschillende uren.

nu is het ook zo dat Maandag t/m Vrijdag de uren voor de avonddienst weer anders zijn dan de zaterdag en de zondag, ik ben al een eindje op weg maar loop vast met de dagen van de week.

ik zou het zo willen hebben dat als ik via de vervolgkeuzelijst een chauffeur kies dat de uren automatisch uitgerekend worden.

ik heb een voorbeeld toegevoegd.

B.V.D.

Gr. Richard.


Bekijk bijlage rooster.xlsx
 
In J24:
=SOMPRODUCT((WEEKDAG($A$4:$A$30;1)>5)*($A$4:$A$30<>"")*($D$4:$D$30=H23))*7 +SOMPRODUCT((WEEKDAG($A$4:$A$30;1)<=5)*($A$4:$A$30<>"")*($D$4:$D$30=H23))*6

let wel op: de dagen achter je datums kloppen niet zie voorbeeld:
 

Bijlagen

  • rooster 2.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
In J24:

let wel op: de dagen achter je datums kloppen niet zie voorbeeld:

Hallo Sylvester, bedankt voor de snelle reactie ik ga vanavond er even mee stoeien.

je zegt dat de datum niet klopt maar ik heb er vergeten bij te zeggen dat het om 2016 gaat en dan is volgens mij de datum correct.

of bedoel je misschien iets anders?

Gr. Richard.
 
nee hoor er staat nu 2015
ik heb de opmaak van de datum aangepast dan heb je eigenlijk de Dag kolom niet meer nodig
 
nee hoor er staat nu 2015
ik heb de opmaak van de datum aangepast dan heb je eigenlijk de Dag kolom niet meer nodig

aha ja ik had het niet goed gelezen!! maar kan ik dan wel de datum voor volgend jaar ook gebruiken?

ik heb even naar de formule gekeken, maar zou je misschien kunnen uitleggen hoe je de formule hebt opgebouwd, ik vind werken met excel super gaaf maar wil er graag nog meer van leren.

B.V.D. Richard.
 
nee hoor er staat nu 2015
ik heb de opmaak van de datum aangepast dan heb je eigenlijk de Dag kolom niet meer nodig

is het ook mogelijk om meerdere kolommen die niet naast elkaar liggen op deze wijze te berekenen?

Gr. Richard
 
Richard, ik zie het zelfde soort bestandje als voorheen.
wat wil je dat er veranderd wordt?
geef eens met een kleurtje aan waar je de veranderingen wil hebben.
en ook wat er veranderd moet worden.
 
ik heb het bestandje bijgevoegd waarbij ik twee extra kolommen heb toe gevoegd en geel heb gemarkeerd.

deze zou ik ook graag net als de eerste avond(C kolom) mee berekend willen hebben.

met andere woorden kolom C, E en G kolom wil ik graag berekend hebben, zoals je dat de vorige keer hebt gedaan.

bvd. Richard.


Bekijk bijlage rooster 2 met extra kolommen.xlsx
 
dit vraag je denk ik: let wel op 1 persoon kan nu wel op 1 dag meerdere avonden draaien.
maar daar verzin je wel wat op. Bvb met voorwaardelijke opmaak.
 

Bijlagen

  • rooster 2 met extra kolommen met meerdere avond kolommen 1.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
dit vraag je denk ik: let wel op 1 persoon kan nu wel op 1 dag meerdere avonden draaien.
maar daar verzin je wel wat op. Bvb met voorwaardelijke opmaak.

dit is wel hetgeen wat ik voor ogen had.

mijn dank daarvoor.

voorwaardelijke opmaak dat snap ik maar kan je misschien een kleine hint geven op welke wijze ik dat het beste kan oplossen.

Gr. Richard.
 
zie voorbeeld:
 

Bijlagen

  • rooster 2 met extra kolommen met meerdere avond kolommen met voorwaardelijke opmaak voor de dub.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan