• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als-formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter vpw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vpw

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2001
Wat is er fout in de formule in cel L46 van bijgaand bestand? Het is de bedoeling dat als er in de hele kolom maar 1 cel ingevuld wordt de formule de 2e keuze uitvoert. Als ik dezelfde formule in een lege sheet gebruik, werkt het wel.:(

Bijlagen

Waarschijnlijk bedoel je L47 en het ziet er uit als een matrixformule die niet met Ctrl+Shift+Enter is bevestigd: ga in de cel met F2,
wijzig deze in =ALS(EN(L8:L46="");"";SOM(L8:L46))
en druk dan op Ctrl+Shift+Enter. Excel zet er dan {} omheen.

De formule in P50 zou ik ook wijzigen in =SOM(G37;L47;M47;N47) i.p.v. =SOM(G37+L47+M47+N47)

Laatst bewerkt:
Hallo MarcelBeug,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de formules letterlijk overgenomen in de sheet en het werkt, maar ik begrijp hem niet. Waarom "EN" in de formule en waarom moet het tussen acculades?

Het stukje L8:L46="" levert 37 resultaten op (WAARs / ONWAARs) en in een normale formule mag 1 element in een EN functie maar 1 resultaat opleveren.
Een normale formule zou erg lang worden: EN(L8="";L9="";L10="";....;L46="").

Een zogenaamde matrixformule kan wél een hele reeks aan.
Dit zijn dan formules die je invoert met Ctrl+Shift+Enter.
Excel zet er dan zelf accolades omheen ten teken dat je hier met een matrixformule te maken hebt.

Je hebt een hele reeks nodig omdat je volgens de specificaties wilt controleren of er in de hele kolom maar 1 cel ingevuld is, dus je moet elke cel controleren.

Alternatieve gewone formules:
=ALS(AANTALARG(L8:L46)=0;"";SOM(L8:L46))
=ALS.FOUT(1/(1/SOM(L8:L46));"")
=SOM(L8:L46) met onderdrukking van 0:00 middels aangepast nummerformaat: u:mm;u:mm;;@

@ Marcel,

De EN-functie is volgens mij overbodig even als de ALS-functie, als je er tenminste vanuit gaat dat er enkel getallen en/of lege cellen in de kolom staan.

Laatst bewerkt:
@ Marcel,

De EN-functie is volgens mij overbodig even als de ALS-functie, als je er tenminste vanuit gaat dat er enkel getallen in de kolom staan..

Als je EN weglaat uit de oorspronkelijk formule, dan wordt alleen gecontroleerd of L8 leeg is.
Mijn derde alternatief in post #4 bevestigt jouw stelling, behalve dan dat SOM ook werkt als er tekst tussen staat: dat telt dan als 0.

Je moet dan overgaan naar, als matrixformule:
Code:
=SOM(ALS(L8:L46="";"";L8:L46))

Aanvulling:
Gebruik van de EN-functie levert je in iedere situatie waarin er tenminste 1 cel leeg is (en niet alle) het zelfde op als enkel de SOM-formule. Als alle cellen leeg zijn levert de enkele SOM-formule 0:00, op terwijl de formule met de EN-functie een lege cel oplevert.
Wil je dus testen op een lege cel of eventueel een andere test om waardes uit te sluiten, dan lijkt mij de hiervoor gegeven formule de aangewezen weg.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het juist de bedoeling dat de cel leeg blijft als de uitkomst 0:00 is, dus ik houd het op mijn derde alternatief =SOM(L8:L46), wat overigens altijd exact hetzelfde oplevert als =SOM(ALS(L8:L46="";"";L8:L46)). Alleen het nummerformaat onderdrukt 0:00.

ALS(L8:L46="";"";L8:L46) betekent zoveel als: "geef mij een lege string, als de cel leeg is, geef mij anders de inhoud van de cel".
Dat is hetzelfde als: "geef mij de inhoud van de cel".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan