• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als-functie combinaties?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dimi91

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2015
Hallo,

Binnen 2 dagen heb ik een examen excel. Ik ben begonnen met het maken van het voorbeeldexamen en bij de voorlaatste oefening struikel ik toch even.
De 'opdracht' staat in het rood. Ik vraag mij af hoe je vraag 2 en 3 oplost. Kan vraag 2 in 1 formule of is dit onmogelijk?
Verder heb ik ook problemen met vraag 3. Daar moet de persoon die het meest verdiend de melding: 'hoogste' krijgen. Het probleem is dat al mijn cellen 'hoogst'e worden. De bijlage zal veel verduidelijken en ik hoop dat iemand mij een verstaanbare formule kan tonen.

Groetjes,

Dimitri

Bijlagen

Geen goed jaarbegin; 3 vragen waarvan voor vraag 1 er al de oplossing bijstaat
Vraag 2 en vraag 3 ; geen idee...

Ik denk dat het een lastig examen gaat worden voor u. :)

Suggestie:
Begin eens stap voor stap op papier je rekenstappen neer te zetten en vertaal die dan eens naar excel. Je mag immers velden voor tussenstappen gebruiken.

Vraag 3:
=ALS(GROOTSTE(C8:C11;1);"hoogste";"") , dan geeft hij overal hoogste in

Vraag 2: vraag ik me gewoon af of het in 1 formule kan? In meerdere formules (3) gaat het lukken, maar ik vroeg me af of ik ze met 1 formule kan doortrekken

Geen goed jaarbegin; 3 vragen waarvan voor vraag 1 er al de oplossing bijstaat
Vraag 2 en vraag 3 ; geen idee...

Ik denk dat het een lastig examen gaat worden voor u. :)

Ik heb er al wel wat oefeningen opzitten die allemaal goed gingen! Ik sukkel gewoon erg met dit gedeelte.

Doe eens de test met deze:

Code:
=MIN(1000;C8)*0,1+ALS(C8>1000;(C8-1000)*0,05;0)

Waar ik F8 in de formule heb staan moet 0,1 staan. Had een deel van jouw formule te snel overgenomen.
De formule van Cobbe is eventueel nog een klein beetje te vereenvoudigen (enkele tekens minder typewerk)
=MIN(1000;C8)*0,1+(C8>1000)*(C8-1000)*0,05

Code:
=ALS($C8<1000;$C8*$F$9;ALS($C8>$F$10;($C8-$F$10)*($F$9)+$C8-$F$10*$F$8))

Het is me trouwens ook gelukt. Die andere formules van jullie doen het ook.
Hartelijk bedankt jongens !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan