• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie combineren met verticaalzoeken en samengevoegde cellen(merged cells)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Larissavdj

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2014
Hallo,

Ik ben op zoek naar een excel slimmerik die mij kan helpen.
Ik werk met artikelnummers en locatieplaatsen. Hierdoor moet ik cellen samenvoegen anders wordt het een heel onoverzichtelijke lijst.

Op tabblad 1 "Artikellijst" staan alle artikelen weergegeven en op tabblad 2 werk ik met de gegevens uit tablad 1. Ik verwijs dus naar tabblad 1.

Op tabblad2 "Metingen" kan je zien dat het artikel shampoo 2 locaties heeft. Deze heb ik in 1 cel samengevoegd. (B8+B9, C8+C9)
Nu wil ik dat excel bij het kopje Verkoopmethode weergeeft welke verkoopmethode dit artikel heeft (1, 2 of 3). Omdat ik te maken heb met samengevoegde cellen, werkt de verticaal zoeken functie niet, ook niet in combinatie met de als functie.
Wat ik wil hebben is:
"Als cel C8 een waarde bevat (artikelnummer), dan wil ik dat deze in de artikellijst gaat zoeken naar de bijbehorende verkoopmethode."

In het testbestand heb ik 2 pogingen hiervoor gedaan: met als + verticaalzoeken in 1 formule en in poging 2: alleen als en verwijzen naar lijst(de laatste methode kan alleen gebruikt worden als alle artikelen op volgorde van naam staan, dus eigenlijk wil ik graag de eerste poging werkend krijgen)

Poging 1: =IF(C8>0;VLOOKUP(C8;Artikellijst!B7:D10;3);" ")
Poging 2: =IF(C8>0;Artikellijst!D8;" ")

Doordat ik dus samengevoegde cellen gebruikt, gebruikt excel elke rij die er is als ik hem naar beneden trek. dus de gecombineerde cel pakt hij rij 8 en rij 9, terwijl hij alleen rij 8 moet pakken en rij 9 moet overslaan. Hierdoor heb ik het geprobeerd met de formule: "als in c8 een waarde staat groter dan 0, dan wil ik dat hij verticaal zoekt in de lijst, anders moet er niks staan (" ").

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, wat ik dus echt wil weten is hoe ik een formule maak die rekening houdt met samengevoegde cellen, waarbij hij gaat zoeken naar de verkoopmethode op basis van artikelnummers.

Alvast bedankt,

Larissa

Bekijk bijlage Testexcel.xlsx

Doe die samengevoegde cellen nu maar weg en gebruik deze formule om dit op te lossen:
Code:
=VERT.ZOEKEN(ALS($C8="";$C7;$C8);Artikellijst!$C$7:$D$10;2;0)

Laatst bewerkt:
Vlookup kijkt altijd in de eerste kolom.
Je vraagt om een artikel nr (C8) maar in de eerste kolom van de artikel lijst staan artikelnamen (B7)
Waarom wil de cellen samenvoegen? Dit geeft altijd problemen!!
Probeer het eens zonder en kijk dan tegen welke problemen je eventueel aanloopt.

Hallo!

Bedankt, dit is zeker een stap in de goede richting! Alleen, nu heb ik nog een paar lastige dingentjes waar de formule ook rekening mee moet houden.
Zoals: witregels en meerdere locaties waar artikelen kunnen liggen.

Ik wil kunnen doortrekken zonder dat hij de extra regels meeneemt, want elk artikelnummer heeft maar 1 verkoopmethode. Nu gebeurt het volgende: Een artikel met een uniek artikelnummer ligt op meerdere locaties maar krijgt verschillende verkoopmethodes aangewezen. zie: Conditioner, locatie 1236 en 1237 (beide op aparte regel), met een verkoopmethode 2 en 3. Dit moet beide 2 zijn.

Bedankt voor de snelle reacties en de hulp!

Bijlagen

De formule: =VERT.ZOEKEN(ALS($C8="";$C7;$C8);Artikellijst!$C$7:$D$10;2;0)
werkt voor de bovenste 3 artikelen, maar zodra een extra regel erbij komt zonder extra artikelnummer gaat hij scheef lopen. Ook als ik hem doortrek geeft hij waardes op lege regels terwijl deze eigenlijk blank moeten zijn. Nog verder naar beneden (naar een nieuwe groep, groep 2 met andere artikelen) geeft de formule #N/A aan.

Ik heb nu dit als formule geprobeerd:
=IF(C9>0;VLOOKUP(C9;Artikellijst!C$7:D$19;2);" ")

Hij pakt hem in principe nu goed, alleen zit er toch ergens iets mis. Bij aardappels geeft de formule aan #N/A. en sommige waardes kloppen niet. In artikellijst heb ik C7:D19 als tabelmatrix geselecteerd en vastgezet, zodat hij niet meesleept naar beneden als ik de formule doortrek.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan