• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie, jokertekens?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rnie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rnie

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
Hoi,

Ik heb een bestand bijgevoegd met een probleem. Mijn topictitel is niet echt duidelijk. Ik heb een kolom A met codes erin (##.#.#). In kolom J moet een bepaald antwoord komen als er aan de voorwaarde in kolom A wordt voldaan.

Nu zijn die codes in kolom A niet echt vast waarde maar staan punten tussen de getallen (Dit kan niet gewijzigd worden omdat deze al vanuit een ander blad neergezet worden). Als het vast getallen zijn lukt het me wel (ik heb daarvan een formule in cel J2 gezet).

Wat wil ik?
Ik wil dat zodra er een waarde tussen de 12.1.0 en 12.1.9 in kolom A staat dat er in kolom J het "antwoord A" komt. Als er een een waarde tussen de 13.1.0 en 13.1.9 staat, in kolom J "antwoord B" komt.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd. Ik zit zelf te denken aan jokertekens maar met de ~, % en * lukt het allemaal niet. Of is het alleen maar mogelijk met VBA? Zat ook nog te denken aan < en > tekens maar dan krijg ik een hele onoverzichtelijke formule die te lang word.

Groeten,
Rnie

Bijlagen

Probeer eens met tekst naar kolommen, dan heb je de 3 getallen in aparte cellen en is het makkelijk om vergelijkingen/bewerkingne te doen.

Cobbe

Rnie, los dit op met de functie Vlookup (vert.zoeken)...
Code:
   A          B       C          D      E    F          
 1 code      Opmerking     code antwoord   
 2 12.1.1    antwoord A    12   antwoord A 
 3 12.1.2    antwoord A    13   antwoord B 
 4 12.1.3    antwoord A    14   antwoord C 
 5 13.1.1    antwoord B    15   antwoord D 
 6 13.1.2    antwoord B    16   antwoord E 
 7 13.2.1    antwoord B    17   antwoord F 
 8 14.1.1    antwoord C    18   antwoord G 
 9 14.2.1    antwoord C    19   antwoord H 
10 14.2.1    antwoord C    20   antwoord I 

Blad1

[Table-It] version 09 by Erik Van Geit
Code:
RANGE   FORMULA (1st cell)
C2:C10  =VLOOKUP(VALUE(LEFT(A2,2)),$E$1:$F$10,2,FALSE)

Bijlagen

of
="Antwoord " & TEKEN(WAARDE(LINKS(A9;2))+53)

De oplossing van Ginger voldoet helemaal.:thumb: Bedankt allemaal.

Groet,
Rnie

[Table-It] version 09 by Erik Van Geit[/code]
Code:
RANGE   FORMULA (1st cell)
C2:C10  =VLOOKUP(VALUE(LEFT(A2,2)),$E$1:$F$10,2,FALSE)

Hmmm.... Als ik deze gebruik krijg ik de melding: "Er zijn geen cellen gevonden". Moet zeggen dat ik wel vierkantje haken heb gebruikt ([ ]) bij "$E$1:$F$10" en bij "=Vlookup....." kreeg ik ook een melding dus daar heb ik ook beetje zitten te rommelen met spatie.

Rnie, de formule in het zichtbare voorbeeld is volledig op de engels wijze 'ingericht'. Het makkelijkste is om 'ns te kijken hoe de formule staat in mijn bijlage. Die wordt namelijk bij het openen automatisch omgezet naar de taal van de gebruikte Excel-versie.

Groet, Leo

Ik heb de formule zoals die bij mijn versie zou moeten zijn maar de code klopt niet helemaal. Ik heb het gedaan met Macro opnemen (ik hoop dat het goed is :confused:). Maar ik krijg de volgende code:
Code:
    ActiveCell.FormulaR1C1 = _
        "=VLOOKUP(VALUE(LEFT(R[-8]C[-2],2)),R1C5:R10C6,2,FALSE)"
Ik heb die variabele aan aan zitten te passen maar ik krijg niet het antwoord wat ik wil hebben.

Groet,
Rnie

zonder opzoeken; zet in B2

="Antwoord " & CHAR(VALUE(LEFT(A2;2))+53)

doortrekken naar beneden in kolom B

Ik heb al een formule voor Excel van Ginger maar ik wil "#waarde!" niet zichtbaar zien in de kolom vandaar mijn vaag over die VBA code.

Groet,
Rnie

Die voorkom je namelijk met mijn suggestie.

Dan doe ik toch iets fout denk ik want ik zie nog steeds "#waarde!" staan in. :confused: Ik heb formule in cel gezet en doorgetrokken naar beneden.

Als er niets is in cel A2 staat blijft de cel met de formule ook leeg.

Code:
=ALS(A2="";"";"Antwoord " & TEKEN(WAARDE(LINKS(A2;2))+53))

Ik merk eigenlijk pas nu dat ik een beetje verkeerd voorbeeld heb gegeven. Het lijkt nu zodat ik altijd wil beginnen met "antwoord" met daarachter a, b, c, d, enz. Dit is mijn origineel bestand niet zo. Daar heb ik allemaal verschillende kreten staan.

Als ik formule van snb en Ginger wat aan pas krijg ik wel iets maar dan staat er bv. een "_" achter. Ik krijg wel de formule voor elkaar als ik bv. "23" invul maar zodra ik bv. "23.1.1" invul krijg ik foutmelding (#N/B).

Als het gewoon hele getallen zijn (dus zonder de punten ertussen) kan ik gewoon de formule gebruiken:
Code:
=VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;matrix;kolomindex;(ON)WAAR)

Sorry voor mijn onduidelijk voorbeeld. :confused: Ik zal een wat duidelijker voorbeeld geven.

Groet,
Rnie

Laatst bewerkt:
Vergeet ik mijn vorige post helemaal een voorbeeld toe te voegen. :p

Heb er ook een code bijgezet maar die gaat dus helemaal niet goed. Heb deze code gemaakt via "macro opnemen".

Groet,
Rnie

Bijlagen

Hallo Rnie,

Is dit wellicht wat je zoekt?

Ik heb de Als-functie gebruikt om te controleren of de code gevuld is.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Succes,:thumb:

Groetjes,
Ger

Hallo Rnie,

Is dit wellicht wat je zoekt?

Ik heb de Als-functie gebruikt om te controleren of de code gevuld is.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Succes,:thumb:

Groetjes,
Ger

Deze formule werkt ook prima in mijn voorbeeld.:D Hartelijk dank voor de formule.

Groet,
Rnie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan