• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie meederde waardes met hierarchy

Status
Niet open voor verdere reacties.

annamiek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 nov 2016
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij een formule waarbij de hierarchie belangrijk is.
Ik heb 3 cellen: A1, A2 en A3. Daarbij kan het zijn dat alle drie de cellen waardes hebben (getal), maar één of twee cellen of helemaal geen waardes in alle drie de cellen. Als er geen waarde in een cel staat dan staat er N/A.

Nu moet ik in cel A4 de volgende formule hebben:
Als cel A1>0 (of niet N/A), dan geef mij de waarde van cel A1. Maar als A1 0 of N/A is, dan geef mij de waarde van CelA2. En als celA2 0 of N/A is, dan geef mij de waarde van cel A3.
De volgende is hierin belangrijk. A1 overruled A2 en A2 overruled A3.

Ik heb de formule in het Engels nodig. Maar in het Nederlands is het ook goed, dan zoek ik het zelf op wat t in het Engels moet zijn.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Annemiek

Zoiets?
Code:
=ALS(ALS.NB(A1;0)>0;A1;ALS(ALS.NB(A2;0)>0;A2;ALS(ALS.NB(A3;0)>0;A3;"")))

Werkt nog niet helaas

Dank je Rebmog, maar het werkt helaas nog niet. Sommige cellen geeft hij wel correct weer, maar de meesten niet. Het lijtk erop dat alleen het eerste gedeelte van de formule werkt...
Ik ga verder uitproberen, ook met de ALS.NB functie

ALS.NB werkt pas bij latere versie van Excel (weet zo niet precies welke). Een alternatief is ALS.FOUT.

Voortbordurend op de oplossing van Rebmog:
Code:
NL: =ALS(ALS.FOUT(A1;0)>0;A1;ALS(ALS.FOUT(A2;0)>0;A2;ALS(ALS.FOUT(A3;0)>0;A3;"alles 0 of #N/A")))
EN: =IF(IFERROR(A1,0)>0,A1,IF(IFERROR(A2,0)>0,A2,IF(IFERROR(A3,0)>0,A3,"alles 0 of #N/A")))

...maar het werkt helaas nog niet. Sommige cellen geeft hij wel correct weer, maar de meesten niet...
Zonder voorbeeldbestandje (Excel) is het natuurlijk gokken voor de mensen hier waarom dat zo is...

Laatst bewerkt:
En deze?

Code:
=ALS(OF(ISNB(A3);A3>0);3;ALS(OF(ISNB(A2);A2>0);2;ALS(OF(ISNB(A1);A1>0);0)))

Gelukt!

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie hulp!
Uiteindelijk heb ik het met een andere formule voor elkaar gekregen:
=IF(A1<>"N/A";A1;IF(B1<>"N/A";B1;C1))

Volgende keer zal ik er idd een execl bestand bij doen als voorbeeld, is makkelijk :)

... een excel bestand bij doen als voorbeeld, is makkelijk...

Inderdaad wel handig. Want de formule die je nu gebruikt strookt niet echt met de vraagstelling. Waar is de 0 gebleven? Is N/A de foutmelding N/A of een tekst N/A?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan