• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie met "bevat"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Goedemiddag,

Ik heb een ogenschijnlijk makkelijke vraag, waar ik echter ook op Google het antwoord niet op kan vinden. Ik ben op zoek naar een ALS formule, waarbij de formule moet zoeken naar een cel die een woord moet bevatten. Even een simpel voorbeeld:

- In cel A1 staat het woord: frisdrank
- In cel A2 staat het woord: cola frisdrank
- In cel A3 staat het woord: frisdrank sinas
- In cel A4 staat het woord: sinas

Ik wil dat Excel nu een uitkomst geeft op de cellen die het woord frisdrank bevat. Dus: =als(A1=frisdrank;"lekker";"niet lekker")
Nu moet het = teken vervangen worden door bevat, omdat cel A2 en A3 het woord frisdrank bevatten, maar deze cellen zijn niet gelijk aan frisdrank (staat immers meer info in).

Nu moet Excel dus over A1, A2 en A3 als antwoord "lekker"geven en over cel A4 als antwoord "niet lekker"

Is hier een formule/ eenvoudige oplossing voor?

Alvast heel erg bedankt voor de reactie.

Zoiets:
Code:
=ALS(VIND.SPEC("frisdrank";A1)>0;"Lekker";"Niet lekker")

Zoeits:
PHP:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("frisdrank";A3;1));"niet lekker";"lekker")

Bedankt, werkt perfect!

Even uit mijn interesse/ zodat ik het naar de toekomst toe ook zelf kan:
- De eerste code werkt niet, als hij het woord niet vindt dan geeft Excel een foutmelding. Heeft dit met de versie van Excel te maken?
- Ik ken vind.spec als functie om aan te geven op welke plek een woord/ teken begint. Ik vermoed dat het iets van de ;1 te maken heeft, maar hoe krijgt deze formule het voor elkaar om ook echt een woord te tonen?

In de eerste wordt de fout niet afgevangen, in die van Octafish wel. Dat moet je dus altijd zelf doen.
Dat staat los van de Excel versie. De 1 geeft aan dat hij vanaf positie 1 moet gaan zoeken naar de opgegeven tekst.

Bedankt, werkt perfect!
- De eerste code werkt niet, als hij het woord niet vindt dan geeft Excel een foutmelding.
Jouw opvatting van 'perfect' is volgens mij niet helemaal 'perfect' :D

Nog een optie:
Code:
=ALS(LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;"frisdrank";""));"";"niet ")&"lekker"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan