• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als-functie met kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlsePoretsew

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2016
Hoi Allemaal,

IK hoop dat iemand mij hier kan helpen, ik ben een excel document aan het opstellen en dit zal misschien in VBA gedaan moeten worden maar ik kan het niet vinden en weet niet precies wat voor code hiervoor nodig is. Ik ga het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen en heb ter uitleg ook afbeelding toegevoegd.
Als de waarde in cel N11 (initieel risico) >50 moeten de cellen B5, C5 en D6 rood kleuren (Omschrijving, oorzaak en gevolg)
Als de waarde in cel N11 (initieel risico) 40-50 moeten de cellen B5, C5 en D6 oranje kleuren (Omschrijving, oorzaak en gevolg)
Als de waarde in cel N11 (initieel risico) 20-40 moeten de cellen B5, C5 en D6 ligt oranje kleuren (Omschrijving, oorzaak en gevolg)
Als de waarde in cel N11 (initieel risico) <20 moeten de cellen B5, C5 en D6 groen kleuren (Omschrijving, oorzaak en gevolg)

Nu moet ik het met de hand doen en gemak siert de mens dus hoop dat dat ingesteld kan worden.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Thanks!!

Knipsel.JPG

Hiervoor is voorwaardelijke opmaak uitgevonden.
- Selecteer de cellen die moeten kleuren
- Kies voorwaardelijke opmaak, nieuwe regel
- Kies de formule optie
- Voer deze formule in:
=$N11>50
- Stel je kleur in
- Sluit vensters
- Herhaal voor de andere voorwaarden

Bedankt Jan Karel!

Nog een vraagje als ik deze regels zeg maar wil doortrekken naar de rest van de excelsheet maar die N11 moet dan automatisch mee veranderen naar N12, N13 etc. hoe doe je dit dan?

Gewoon kopieren en plakken werkt prima, daarom is ook hier een juist gebruik van $ tekens essentieel.

Kunt u uitleggen hoe dat met $ werkt? Als ik namelijk in de formule het $ weghaal dan neemt ie niet meer alle cellen mee....

Basis Excel kennis: als voor een verwijzingsdeel een $ staat dan wordt dit deel absoluut en verandert niet mee met kopieren. Dus bij kopieren van deze formule:
=B1+$B1+B$1+$B$1
1 cel omlaag:
=B2+$B2+B$1+$B$1
1 cel naar rechts:
=C1+$B1+C$1+$B$1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan