• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie met meerdere criteria's

Status
Niet open voor verdere reacties.

NickHill

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2020
Beste, ik heb een formule die meerdere malen kan herhalen maar zodra ik er een dubbele criteria aan toevoeg is deze maar 1x te gebruiken.

=ALS(D9="1KR OSS VERL Ø82mm";ALS(T9="Chroom";100;ALS(D9="2KR OSS VERL Ø82mm";ALS(T9="Chroom";120))))
Uitkomst is ONWAAR, wat doe ik hier fout?
Dit is maar een klein deel van de formule maar ik heb zo voor de vorm nu achter elkaar gezet.

Laatst bewerkt:
Plaats een voorbeeld document.

Je kan best Als formules nesten, maar je hebt een paar regels leeg gelaten.
=ALS(D9="1KR OSS VERL Ø82mm";ALS(T9="Chroom";100;ALS(D9="2KR OSS VERL Ø82mm";ALS(T9="Chroom";120);"Wat komt hier?"));"En hier?")

Lees ook het advies in #3.

Je kan best Als formules nesten, maar je hebt een paar regels leeg gelaten.
=ALS(D9="1KR OSS VERL Ø82mm";ALS(T9="Chroom";100;ALS(D9="2KR OSS VERL Ø82mm";ALS(T9="Chroom";120);"Wat komt hier?"));"En hier?")

Beste OctaFish,
wat er na of er tussen komt zijn andere producten.
ik zou zelfs het stukje VERL willen weg laten want als ik meerdere criteria zou kunnen toevoegen dan zou het zijn =als(D9="1KR OSS";als(T9="Chroom";als(AD9="ja";100))+als(D9="2KR OSS";als(T9="Chroom";als(AD9="ja";120))+etc etc
Tijdens het typen van dit bericht is de formule opgelost! hier heb ik dagen op zitten worstelen! dankjewel!

Mijn zegen heb je ;)

In het bestand zit maar één regel. Dat is natuurlijk niks, je kunt niet verwachten dat wij op basis daarvan zinvol kunnen testen.

In het bestand zit maar één regel. Dat is natuurlijk niks, je kunt niet verwachten dat wij op basis daarvan zinvol kunnen testen.

Ik heb de regels wat meer uitgebreid maar het lijkt mij zo wel te werken.
Uiteraard mag jij ook alles openen en bekijken, mocht er verbeterpunten zijn dan verneem ik ze graag.

Bijlagen

Kun je niet beter een prijstabel maken i.c.m. een opzoekfunctie i.p.v. zo'n lange onoverzichtelijke formule met "ingebakken" prijzen?

Zie bijlage. (NB zoekformule is een matrixfunctie, moet afgesloten worden met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vooruit, 2 regels i.p.v. 1 is een uitbreiding.

Kun je niet beter een prijstabel maken i.c.m. een opzoekfunctie i.p.v. zo'n lange formule met "ingebakken" prijzen?

De prijs maakt in deze niet veel uit. het gaat ook om artikelnummers.
Dit formulier is tot stand gekomen door analfabeten die graag met een opzoek functie werken.
Nu probeer ik het een en ander te automatiseren door verschillende linken met elkaar te verbinden.
1 zuil kan meerdere varianten hebben zoals verlichting of het aantal kranen. ik probeer onze heren monteurs hun opnames zo compleet mogelijk te laten maken door voor standaard materialen te gaan.
Als het toch anders moet zijn dan zijn ze geforceerd om het toch weer compleet te maken aangezien er dan bepaalde producten wegvallen.

Als er nog meer varianten (zoals aantal kranen of kleur of wat dan ook) bij komen wordt werken met nog meer ALS-functie super-onoverzichtelijk en niet meer werkbaar. Je zult dan met standaardlijsten moeten gaan werken in mijn optiek. Hiermee kun je de varianten opzoeken.

Let wel, dat opzoeken gaat gewoon met een Excel-formule! Super handig dus voor "analfabeten". Zie ook mijn bijlage bij #11.

Ik heb de regels wat meer uitgebreid maar het lijkt mij zo wel te werken.
Uiteraard mag jij ook alles openen en bekijken, mocht er verbeterpunten zijn dan verneem ik ze graag.

Ik heb het testblad nog wat verder uitgebreid met teksten.
alles met cijfers werkt, bij een uitkomst met tekst krijg ik #waarde
ik dacht dat de formules opzich hetzelfde zouden moeten zijn alleen dat bij teksten alles tussen " moet komen staan.

Bijlagen

Kun je niet beter een prijstabel maken i.c.m. een opzoekfunctie i.p.v. zo'n lange onoverzichtelijke formule met "ingebakken" prijzen?

Zie bijlage. (NB zoekformule is een matrixfunctie, moet afgesloten worden met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt).

ik lees nu net je bericht, deze heb ik even geopend en dit is super! maar ook dan komt alles in het keuzemenu te staan.
dit is voor mij de eerste keer dat ik zo'n matrix zie. hoe start ik er een? :o

Ik heb de keuzelijsten voor de gegevensvalidatie laten staan toch in het voorbeeld in #11? Dan gaat alles prima, ook met de keuzemenu's.

Ik heb de keuzelijsten voor de gegevensvalidatie laten staan toch in het voorbeeld in #11? Dan gaat alles prima, ook met de keuzemenu's.

Met een klein beetje oefenen kom ik er uit.
Dit ga ik zeker gebruiken, nieuwe manier van werken! weer wat geleerd vandaag en ik dank u hartelijk!

Beste AlexCel,
Weet jij wat ik verkeerd die bij cel AN9?
Ik heb het formulier bijgeleverd als bijlage.
Het lijkt erop dat er ergens iets niet gelijk is maar ik zie niet wat.

Bijlagen

De gegevensvalidatie wijst naar BC9:BC11, de INDEX-functie naar kolom N. Is dat wat je bedoelt?

De gegevensvalidatie wijst naar BC9:BC11, de INDEX-functie naar kolom N. Is dat wat je bedoelt?

De uitkomst in AN9 is kolom N in keuzemenu, deze moet vergeleken worden met barinrichting 1 D9 & T9 in keuzemenu kolom G en H.

=ALS.FOUT(INDEX(Keuzemenu!N2:N79;VERGELIJKEN('Barinrichting 1'!D9:S9&'Barinrichting 1'!T9:X9;Keuzemenu!G2:G79&Keuzemenu!H2:H79;0));"?")

Ik heb inmiddels de verwijzing aangepast, wist niet goed wat je er mee bedoelde maar de verwijzing zou in deze niks uit moeten maken en zelfs geen foutmelding moeten geven aangezien deze was uitgeschakeld.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan