• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie met meerdere mogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Goedenmiddag,

Ik wil graag uit een bepaalde lijst met Merken, een aantal merken filteren.

Bijvoorbeeld, uit deze lijst (A t/m I) wil ik de merken B, D, F en H niet tevoorschijn laten komen:
Bekijk bijlage Test file ALS functie.xlsx

Om 1 merk uit te sluiten kan dit natuurlijk gebruikt worden:
=ALS(A2="B";"";A2)

Om alle merken niet weer te geven, kan dit natuurlijk gemaakt worden:
=ALS(A2="H";"";ALS(A2="F";"";ALS(A2="D";"";ALS(A2="B";"";A2))))

Maar er staan nu dus 4 x een ALS formule in.

Vallen die 4 ook samen te vatten in 1 formule?

Alvast bedankt!

Groet,
Jelle

Als er niet meer keuzes zijn dan dit gaat het ook zo:

Code:
=ALS(OF(A2="H";A2="F";A2="D";A2="B");"";A2)

@Sylverster-ponte:
Bedankt voor je reactie. Ik heb echter geen idee wat je bedoelt met 'iets met een autofilter'?

@Cobbe;
Ja, dat werkt inderdaad ook. Maar, wat doe ik als het er meer worden? Kan ik bijvoorbeeld ook een lijst invullen in een extra kolom (in kolom F bijvoorbeeld. Dan zit ik in F1 de 'B', in F2 de 'D', enz.). En dan bijvoorbeeld een bereik invullen (F1 tot en met F20)? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Dan zou je met dit wegkomen:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($F$1:$F$20;$A$2)>0;"";$A$2)

met in F1:F20 de verschillende items.

@Cobbe,

Bedankt, die doet het hem :)! Waarom zet je '>0' in de formule? Als ik hem zelf zou schrijven, zou ik dat weglaten en dan werkt het ook?

jelle87,

Kijk eens op het plaatje, daar staat wat die tekens betekenen.
Had je in de help kunnen vinde.

Bijlagen

• Ope.jpg
    Ope.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 199
Ja die >0 vervangt eigenlijk de WAAR/ONWAAR en dus hoeft eigenlijk in deze situatie die >0 er niet per se bij.
Maar vermits het een Aantal-formule is is de gewoonte er altijd een teller bij te betrekken, vandaar...

@Excelamateur;
Bedankt voor je antwoord. Ik wist wel wat het betekend, alleen niet precies waarom deze nog erbij staat in de formule (omdat het zonder ook werkt).

@Cobbe;
Duidelijk, weer wat meer geleerd haha. Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan