• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als functie met tijdnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rene Fuhner

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2001
Hallo allen,

Ik heb een probleempje met een als functie. Ik wil graag een cel gevuld krijgen, wanneer een tijd tussen bepaalde grenzen valt.

=IF("16:30:00">H29>"16:00:00";1;2) (H29 is een waarde, die middels verticaal zoeken is gevuld (met een notatie van u:mm:ss). De originele notatie is als volgt: jjjj-mm-dd u:mm. Ik wil de datum buiten beschouwing laten, aangezien deze kan veranderen.

Eerder genoemde formule geeft bij elke cel, dus ook wanneer deze niet aan de voorwaarde voldoet, een "1".

Wie kan mij vertellen, wat ik fout doe?

Alvast bedankt,

René

Beste Rene,

Je bent er bijna. het getal 1 is in Excel gelijk aan één dag van 24 uur. 16:00 uur is dan 16/24 = 0.6666667 en 16:30 = 16,5/24 = 0,6875.

Gebruik:
Code:
=ALS(EN(H29>(16/24);H29<(16,5/24));1;2)
=IF(AND(H29>(16/24),H29<(16.5/24)),1,2)

Richard

Richard,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de formule gecopieerd, maar deze werkt helaas niet. Hij blijft als uitkomst alleen 1 aangeven. :(. H29 heeft als celeigenschap u:mm:ss, dus geen numeriek veld).

Excel geeft aan, dat het dikgedrukte in de formule niet klopt. =IF(AND(H29>(16/24),H29<(16.5/24)),1,2)

Groeten,

René

Zo vermoed ik

=IF(AND(H29>(16/24);H29<(16,5/24));1;2)

; als scheidingsteken

en , voor het kommagetal 16,5

Wigi

rené,

je moet wel opletten op de komma's en de puntkomma's. de formule van richard werkte bij mij ook niet. ik heb het alsvolgt opgelost:
Code:
=IF(AND((A1-ROUNDDOWN(A1;0))>(16/24);(A1-ROUNDDOWN(A1;0))<(16,5/24));1;2)

Jongnes,

Ik heb hier de Nederlandstalige versie van Excel en heb de functie handmatig aangepast naar de engelstalige. Kan best dat ik een tikfout heb gemaakt in de kommanotatie, of het scheidingsteken van de argumenten.
Maar via de wizard moet je dat toch zo kunnen oplossen. En dan zonder round/afronden, want dat is niet nodig. Hooguit gebruik je <= ipv <.

Richard

Hallo Wigi / Arafy

Helaas, beide werken niet. Ik heb een bestandje toegevoegd. Op het tabblad "verzamel" moet in rij G de waarde 1 of 2 komen te staan.

Ik vermoed zelf, dat het probleem ligt in de celeigenschappen.

Groeten,

René

Bijlagen

• vb.zip
    vb.zip
    36,3 KB · Weergaven: 140
Die staan er bij mij ook...

Enneuh... kolom H is leeg :o:(

:o Sorry, had even enkele gegevens weggehaald zodat de sheet anoniemer zou worden. Het betreft kolom D die vanaf record 31 moet veranderen van een 2 naar een 1.

=ALS(EN(REST(D2;1)>16/24;REST(D2;1)<16,5/24);1;2)

=IF(AND(MOD(D2;1)>16/24;MOD(D2;1)<16.5/24);1;2)

Wigi

Laatst bewerkt:
mijn formule werkt in jouw bestand:
=IF(AND((D31-ROUNDDOWN(D31;0))>(16/24);(D31-ROUNDDOWN(D31;0))<(16,5/24));1;2)

Misschien ben ik nog onder de invloed van griep, maar kijk eens in de bijlage? Niets moeilijks aan, toch?

Bijlagen

Arafy,

Ik heb jouw formule gebruikt, en die werkt. :D

Richard,

Ik heb jouw formule ook gebruikt. Deze werkt bij mij alleen, wanneer ik de tijd intik... Hij doet het niet bij een waarde die is gevonden bij het verikaal zoeken.

Enfin, het resultaat is bereikt. Dus ik zet de vraag op opgelost.

Heren,

Ontzettend bedankt voor jullie tijd, geduld en oplossingen!

Groeten,

René

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan